1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده، تهران ، hasan.noori64@gmail.com 2- انشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده، تهران 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده، تهران 4- دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده: (1770 مشاهده)
مقدمه: آموزش هوشمند یکی از ویژگی های معمول در محیطهای آموزشی است که ناشی از ظهور فناوریهای نوظهور است. اینترنت اشیا و رایانش ابری دو فناوری جدید هستند که می توانند در جهت ارتقای کیفیت آموزش استفاده شوند. هدف از این پژوهش اعتباریابی الگوی ارتقای کیفیت آموزشی با استفاده از اینترنت اشیا و رایانش ابری در هوشمندسازی مدارس است. روش: در مرحله اول مطالعه کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد در بهار ۱۳۹۸ بر روی 26 نفر از متخصصین اینترنت اشیا، رایانش ابری و هوشمندسازی با رعایت محرمانه بودن اطلاعات افراد مصاحبه شونده، انجام شد. در مرحله دوم و برای اعتبار یابی الگوی ارائه شده از روایی محتوایی لاوشه استفاده شد و ۱۹ نفر متخصص به پرسشنامه ای که برای اعتبار سنجی الگوی ارائه شده، تهیه شده بود پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل و اعتبار یابی الگو در ۵ محور عبارتست از: عوامل مداخله گر با ۴ مقوله اصلی و اعتبار 0/46، شرایط زمینه ای با ۳ مقوله اصلی و اعتبار 0/67، شرایط علی با یک مقوله اصلی و اعتبار 0/32، راهبردها با ۹ مقوله اصلی و اعتبار 0/7 و پیامدها با ۲ مقوله اصلی و اعتبار 0/56. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد الگوی ارتقای کیفیت آموزش با رویکرد اینترنت اشیا و رایانش ابری در هوشمند سازی مدارس در مجموع از اعتبار خوبی برخوردار است. اعتباریابی الگو نشان داد با استفاده از فناوری های نوظهور (اینترنت اشیا، رایانش ابری) در هوشمند سازی مدارس می توان کیفیت آموزش در مدارس را ارتقا داد.
Nouri Hasan K A, sobhani A, Hashemzade Khorasgani G, abbaspour esfadan G, Javadi Z S. Validating the education quality improvement model with IOT and cloud computing approach in school smarts. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (5) :276-285 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2449-fa.html
نوری حسن آبادی کرامت اله، سبحانی عبدالرضا، هاشم زاده خوراسگانی غلامرضا، عباسپور اسفدن قنبر، جوادی زینب سادات. اعتباریابی الگوی ارتقای کیفیت آموزش با رویکرد اینترنت اشیا و رایانش ابری در اجرای هوشمندسازی مدارس. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (5) :276-285