مفهوم پردازی بین المللی کردن برنامه درسی در آموزش عالی؛ ابعاد و روندها
|
طلعت دیبا واجاری |
، talatdibavajari@yahoo.com |
|
چکیده: (24134 مشاهده) |
مقدمه. بینالمللی کردن برنامه درسی (IOC ) مفهومی جدید و در حال تحول است که بهطور ویژه از اوایل قرن بیستویکم در ادبیات برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. علیرغم اهمیت و جایگاه چنین ایدهای، برداشتها و تفسیرها از این واژه در بسیاری از ممالک بهویژه ایران توأم با ابهام، سردرگمی و عدم شفافیت است. مقاله حاضر در راستای بررسی این مفهوم در ادبیات برنامه درسی تلاش کرده تا برداشتهای مختلف از این واژه و حدود و دامنه آنها را مفهومپردازی ک ن د. در این راستا، سه برداشت متفاوت از IOC (بینالمللی کردن دروس و رشتههای دانشگاهی، بینالمللی کردن رشته مطالعات برنامه درسی و بینالمللی کردن حرفه برنامه درسی) شناسایی و معنی مؤلفههای آنها معرفی شده است. نتیجهگیری. توجه به توسعه دانش، مهارت و ارزشهای بینالمللی در برنامههای دانشگاه بهمنظور افزایش سواد بینالمللی دانشجویان ضروری است و اشاعه برنامههای درسی دانشگاهی به فراتر از مرزهای جغرافیایی و تجاریسازی برنامه درسی و محصولات آن لازم بهنظر میرسد. |
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی آموزش عالی، بین المللی کردن برنامه درسی، بین المللی کردن مطالعات برنامه درسی، بین المللی کردن حرفه برنامه درسی، جهانی شدن |
|
متن کامل [PDF 225 kb]
(6126 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1388/7/25 | انتشار: 1388/4/24
|
|
|
|