[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1393 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 12-7 برگشت به فهرست نسخه ها
ماهیت آموزش‌های ضمن خدمت مربیان امور تربیتی
حسنعلی بختیارنصرآبادی1 ، محمد نجفی1 ، کمال نصرتی هشی 2، علی بیرمی پور3 ، امین چراغیان رادی4
1- گروه فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- گروه فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، kamalnosrati1367@yahoo.com
3- گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
4- گروه برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و آموزش، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (10895 مشاهده)

اهداف: امروزه حرفه‌ای‌گری معلمان، توانمند‌سازی معلمان و افزایش کیفیت تعلیم در گرو آموزش معلمان در طول دوره حرفه‌ای به‌صورت مداوم است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی همبستگی قابلیت‌ها و نیازهای مربیان امور تربیتی بود.

روش‌ها: پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر در جامعه 850نفری مربیان امور تربیتی مدارس راهنمایی شهر اصفهان انجام شد و 128 مربی به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته شامل 21 گویه در دو بخش قابلیت‌های مربیان امور تربیتی و احساس نیاز مربیان امور تربیتی به آموزش‌های ضمن خدمت بود. ضریب پایایی پرسش‌نامه 88/0 برآورد شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس یک‌طرفه و تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: همبستگی بین قابلیت‌ها و نیازهای مربیان تنها در 9 گویه (همبستگی منفی به معنی فزونی نیازها بر قابلیت‌ها بود) معنی‌دار بود. بین نظرات مربیان در مورد "نیاز به آموزش‌های ضمن خدمت"، با توجه به تجربه کاری، تفاوتی وجود نداشت. بیشترین نمره میانگین مربوط به "استفاده از روش‌های جدید تدریس" بود که در هر سه گروه از مربیان مقدار آن بیشتر از 4 بود.

نتیجه‌گیری: برنامه‌ریزان آموزش‌های ضمن خدمت مربیان امور تربیتی باید به هنگام تعیین محتوای این آموزش‌ها، قابلیت‌ها و نیازهای مربیان را تواماً مورد ملاحظه قرار دهند.

واژه‌های کلیدی: آموزش ضمن خدمت، قابلیت‌ها، نیازها، تجربه
متن کامل [PDF 427 kb]   (4196 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/12/20 | پذیرش: 1392/5/1 | انتشار: 1392/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhtiyar Nasrabadi H.A., Najafi M., Nosrati Heshi K., Biramipour A., Cheraghyan Radi A.. Nature of In-Service Teachings of Educators. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (1) :7-12
URL: http://edcbmj.ir/article-1-403-fa.html

بختیارنصرآبادی حسنعلی، نجفی محمد، نصرتی هشی کمال، بیرمی پور علی، چراغیان رادی امین. ماهیت آموزش‌های ضمن خدمت مربیان امور تربیتی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (1) :7-12

URL: http://edcbmj.ir/article-1-403-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645