اهداف: توجه به ویژگیهای کارآفرینی از ضروریات زمان حاضر بوده و بستر مناسب برای پیادهسازی آن، بحث تبدیل دانشگاهها به سازمانهای یادگیرنده است.هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین ویژگیهای کارآفرینانه و مولفههای سازمان یادگیرنده در دانشگاه کاشان بود.
روشها: در این تحقیق توصیفی- همبستگی، از بین اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 91-1390 با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم و با استفاده از فرمول کوکران 98 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت 95 نفر از آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، دو پرسشنامه محققساخته سازمان یادگیرنده با 37 گویه و پرسشنامه کارآفرینی با 47 گویه بر اساس مقیاس پنجدرجهای لیکرت بود. تحلیل دادهها با آزمونهای استنباطی ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، T تکنمونهای و تحلیل واریانس یکطرفه انجام شد.
یافتهها: میانگین ویژگیهای کارآفرینی اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان بالاتر از حد متوسط بود. بین همه ویژگیهای کارآفرینانه و سازمان یادگیرنده همبستگی مثبت و معنیدار وجود داشت. بین میانگین ویژگیهای کارآفرینی بر اساس وضعیت استخدامی، رشته تحصیلی و جنسیت تفاوت مثبت و معنیداری مشاهده شد، اما این تفاوت بر اساس مرتبه علمی معنیدار نبود. تمام مولفههای کارآفرینی یعنی توفیقطلبی (27%)، مرکز کنترل درونی (18%)، استقلالطلبی (35%)، تحمل ابهام (44%)، خلاقیت (21%) و ریسکپذیری (30%) از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان قابلیت پیشبینی سازمان یادگیرنده را داشتند.
نتیجهگیری: بین ویژگیهای کارآفرینی و سازمان یادگیرنده در دانشگاه از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان رابطه مستقیم وجود دارد.
Rahimi H.. Relationship between Entrepreneurship Traits and Learning Organization Dimensions Kashan University. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :127-133 URL: http://edcbmj.ir/article-1-412-fa.html
رحیمی حمید. رابطه بین ویژگیهای کارآفرینانه و مولفههای سازمان یادگیرنده؛ دانشگاه کاشان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :127-133