[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 105-97 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مدیریت آموزش مبتنی بر راهبردهای علوم اعصاب تربیتی در بهبود یادگیری دانشجویان
زینب صادقی 1، محمدرضا بهرنگی2 ، بیژن عبدالهی2 ، حسن رضا زین آبادی2
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، zeinab_sadeghi1291@yahoo.com
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (8917 مشاهده)

اهداف: روش‌های مختلف آموزشی نقش مهمی را در بهبود یادگیری دانشجویان ایفا می‌کند و سر و کار داشتن با مفاهیم تازه و نوظهور  جنبه ای مهم در مدیریت آموزش و تدریس است. هدف این پژوهش تعیین تأثیر مدیریت آموزش مبتنی بر راهبرد‌های علوم اعصاب تربیتی در بهبود یادگیری دانشجویان بود.

روش‌ها: در این مطالعه  شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، دو کلاس به تعداد 30 دانشجو از دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی به عنوان نمونه­ی در دسترس مشارکت داشتند. 15 نفر گروه کنترل و 15 نفر به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. گروه کنترل به روش سنتی درس مدیریت منابع انسانی را آموزش دید و گروه آزمایش آموزش خود را براساس راهبردهای علوم اعصاب تربیتی طی کرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون تشریحی معلم ساخته بهبود یادگیری مدیریت منابع انسانی در پیش‌آزمون و پس آزمون استفاده شدکه پایایی و روایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها  با استفاده از شاخص­های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس آنالیز شدند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان دارد که  بین نمره‌های پس آزمون بهبود یادگیری مدیریت منابع انسانی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد.  به عبارت دیگر، نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده تأثیر بسیار معنادار ده گام مدیریت آموزش مبتنی بر راهبرد‌های علوم اعصاب تربیتی بر بهبود یادگیری دانشجویان در درس مدیریت منابع انسانی در گروه آزمایشی بود.

نتیجه گیری: این نتیجه، نشان دهنده مؤفقیت مدیریت آموزش مبتنی بر راهبرد‍‌های علوم اعصاب تربیتی در مقابل روش تدریس سنتی و شاهد علمی منتج از پژوهش برای توصیه به کاربرد این الگو در تدریس است.

واژه‌های کلیدی: مدیریت آموزش، علوم اعصاب تربیتی، ‌ بهبود یادگیری، دانشجو
متن کامل [PDF 1136 kb]   (5083 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3794 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1395/4/10 | پذیرش: 1395/6/8 | انتشار: 1395/6/8
فهرست منابع
1. Fischer, KW, Bernstein GH, and Immordino, M.H. Mind, Brain, and Education in reading disorders. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 2006 [Homepage]
2. Varma S, McCandliss BD, Schwartz DL. Scientific and pragmatic challenges for bridging education and neuroscience. Educational Researcher. 2008; 37(3):140-52. [Homepage]
3. Hall J. Neuroscience and education: What can brain science contribute to teaching and learning? The SCRE Centre, University of Glasgow. 2005. [cited 2013 June 20]. Available from: http://www.preonline.co.uk/ feature_pdfs/ spotlight 92.pdf [Homepage] [File]
4. Blakemore S-J & Frith U. The learning Brain: lessons for education. Developmental science. 2005; 8(6). 459-471. [File]
5. Frith U. Teaching in 2020: The impact of neuroscience. Journal of Education for Teaching. 2005; 31(4):289–91.
6. Jensen EP. Brain-based learning: A reality check. Educational leadership. 2000; 57(7): 76-80. [Homepage]
7. Jensen EP. A fresh look at brain- based education. Phi Delta Kappan. 2008; 89(6): 409. [Homepage]
8. Bransford, J, Brown AL, Cocking RR. Mind and brain. In K W Fischer & M H Immordino-Yang(Eds). The Jossey- Bass Reader on brain and learning. San Francisco, California: Jossey-Bass. 2008. pp: 89-103. [Homepage]
9. Sylwester, R. Alphabetized entries from how to explain a brain. In K W Fischer & M H Immordino-Yang(Eds). The Jossey- Bass Reader on brain and learning. San Francisco, California: 2008. Jossey-Bass.pp: 20-30.
10. Amaro EJr, Barker GJ. Study design in fMRI: Basic principles. Brain Cognition. 2006; 60: 220–32. [Homepage]
11. Seif, Ali Akbar. Methods of learning & reading. Tehran: doran. 2009.
12. Sadeghi Z. Designing the education management conceptual framework within pyramid of categories, concepts, and attributes in educational neuroscience. 2016. [Persian] [Homepage]
13. King, A., &Eshnaider, B. The First Global Revolution. (Translated by Kharazmi, Sh. 1996). Tehran: Ehya publications. 1990. [Homepage]
14. Heidari T, Kariman N, Heidari Z, Amiri farahani L. Comparison effect of feedback lecture and conventional lecture method on learning and quality of teaching. Arak Med Univ J. 2010;12(4):34-43. [Persian]
15. Parmelee D, Michaelsen LK, Cook S, Hudes PD. Team-based learning: A practical guide: AMEE guide no.65. Med Teach. 2012; 34(5):e275-87. [File]
16. Majidiani, M. The effectiveness of teaching methods in academic achievement of students in the fifth grade science class Zivieh Kurdistan region. Islamic Azad University. 2009.
17. Houff, S., Klinger, M.B. & Coffman, T. Using Brain-Based Learning Strategies in the Classroom. In. Jan Herrington et al. (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2013. Chesapeake, VA: AACE2005. 2013. pp. 2060-2069 [cited 2014 November 30]. Available from: http://www.editlib.org [Homepage]
18. Awolola, Samuel Adejare. Effect of brain-based learning strategy on students’ achievement in senior secondary school mathematics in Oyo State, Nigeria. Cypriot Journal of Educational Sciences. 2011; 6(2)[cited 2014 November 30]. Available from: http://world-education-center.org/index.php/cjes/article/viewArticle/242 [Homepage]
19. Murray B, Kaniasty K, Robertson DU. the combined and differential roles of working memory mechanisms in academic achievement. Pennsylvania: Indiana University of Pennsylvania. 2010
20. Tufeski, S, Demirel M. The effect of brain based learning on achievement, retention, attitude and learning process. Procedia social and behavioral science. 1: 1782-1791.
21. 2Ozden, M, Gultekin M. The effects of brain- based learning on academic achievement and retention of knowledge in science course. Electronic journal of science education. 2008; 12(1): 1-17.
22. Sadeghi Z, Behrangi MR, Mohtashami R. Comparison effects of Managing Education Strategy on self-directed learning in morning report subject in medical students. Educational Development of Jundishapur. 2016; 7(2): 138-145
23. Behrangi, M.R, Taghipour Khalflou, A. The Effect of the Model of Managing Education of the Organizational Learning Theory Dimensions on Empowerment of High School Students, Managing education in organization. 2012; 1(1): 105-34. [Persian].
24. Munro BH: Statistical Methods for Health Care Research. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2004. P. 105.
25. Behrangi M, Simin H. Research Based Theory of Overhauling Science Education Management. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015; 167:229-237.
26. Behrangi M. Study of Education management teaching model in term of creativity in learning and learning of creativity. Third national creativity conference, RIZ & innovation engineering and management in Iran. Tehran, Creativity Sciences institute. Innovation and treas.2010 [Persian].Engaged learning through the use of brain-based teaching: A case study of eight middle school classroom. phD dissertation: Northern Illinois university. 2007
27. Behrangi, Mohammadreza. Aghayari, tayyebeh. The evolution resulted from partnership Model of jigsaw in traditional state of teaching for elementary students, educational innovations journal. 2004; 3(10): 35-54. [Persian]
28. 2Burkett, Laura B. Brain-based learning: A study on how teachers implement strategies in the traditional classroom. Ph.D. theses. 2014 CAPELLA UNIVERSITY, 195 pages. [Cited 2014 November 30]. Available from: http://gateway.proquest.com/ openurl?url_ver=Z39.88-2004&res_dat=xri: pqdiss&rft_val_fmt= info:ofi/ fmt:kev: mtx: dissertation&rft_dat=xri:pqdiss:3632931 [Homepage]
29. Weimer, C. Engaged learning through the use of brain- based teaching: A case study of eight middle school classroom. phD dissertation: Northern Illinois university. 2007 [Homepage]
30. Duman, B. The effect of brain- based instruction to improve on students’ academic achievement in social studies instruction. 9th international conference on engineering education. July 2006; 23(28):17-25. [Homepage]
31. Zohoor A, Eslaminejad T. Teacher's effective teaching criteria as viewed by the students of Kerman University of Medical Sciences. J Med Educ. 2004; 4(2):65-70. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi Z, Behrangi M, Abdollahi B, Zeinabadi H. The effect of education management based on strategies of educational neuroscience on student’ learning improvement . Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (2) :97-105
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1020-fa.html

صادقی زینب، بهرنگی محمدرضا، عبدالهی بیژن، زین آبادی حسن رضا. تأثیر مدیریت آموزش مبتنی بر راهبردهای علوم اعصاب تربیتی در بهبود یادگیری دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (2) :97-105

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1020-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645