طراحی الگوی مفهومی نظام سنجش و تضمین کیفیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر سند تحول بنیادین
|
کلثوم غلامی اندراتی*  |
استادیار گروه علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان گلستان، ایران |
|
چکیده: (109 مشاهده) |
مقدمه: آموزش و پرورش به عنوان زیربنای توسعه پایدار جوامع، همواره نیازمند بازنگری، تحول و ارتقای مستمر در نظامهای مدیریتی و کیفیتبخشی است. در این راستا، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه نظام آموزشی کشور ایران تدوین شده تا مسیر تعالی و پیشرفت را مشخص کند. یکی از ارکان مهم این سند، تأکید بر استقرار نظام سنجش و تضمین کیفیت مدیریت مدرسه است؛ چرا که بدون وجود یک الگوی مفهومی منسجم، نمیتوان انتظار بهبود اثربخش در فرآیندهای آموزشی و مدیریتی مدارس را داشت.
روشها: در این راستا، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مفهومی نظام سنجش و تضمین کیفیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر سند تحول بنیادین صورت پذیرفت، بدین منظور پژوهشگر با بررسی ادبیات پژوهش و برخی از متخصصین سؤالات مصاحبه نیمهساختار یافته طراحی و مصاحبههایی از متخصصان و صاحبنظران این حوزه صورت پذیرفت، به علاوه با توجه به استفاده از رویکرد هدفمند و بکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههای نیمهساختار یافته با 20 نفر از متخصصان حوزه مورد بررسی صورت پذیرفت و اطلاعات جمعآوری شده مبتنی بر نظریه دادهبنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در نهایت 196 شناسه، به صورت پدیده محوری (6 مقوله)، شرایط علی (4 مقوله)، مقوله اصلی، شرایط زمینهای (7 مقوله)، شرایط مداخلهگر (7 مقوله)، راهبردها (8 مقوله)، و پیامد (4 مقوله)، جای گرفتند.
نتیجهگیری: برای تحقق اهداف متعالی سند تحول، نیازمند سیستمی جامع و پویا برای ارزیابی و تضمین کیفیت عملکرد مدیران مدارس هستیم؛ سیستمی که نه تنها به نقاط قوت و ضعف فعلی بپردازد، بلکه مسیر توسعه و بالندگی مستمر را نیز فراهم آورد. |
|
واژههای کلیدی: تضمین کیفیت، مدیریت آموزشگاهی، سند تحول بنیادین، الگوی مفهومی |
|
متن کامل [PDF 799 kb]
(29 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|