[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) ::
جلد 17 شماره 6 صفحات 106-93 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مفهومی نظام سنجش و تضمین کیفیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر سند تحول بنیادین
کلثوم غلامی اندراتی*
استادیار گروه علوم‌تربیتی دانشگاه فرهنگیان گلستان، ایران
چکیده:   (109 مشاهده)
مقدمه: آموزش و پرورش به عنوان زیربنای توسعه پایدار جوامع، همواره نیازمند بازنگری، تحول و ارتقای مستمر در نظام‌های مدیریتی و کیفیت‌بخشی است. در این راستا، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه نظام آموزشی کشور ایران تدوین شده تا مسیر تعالی و پیشرفت را مشخص کند. یکی از ارکان مهم این سند، تأکید بر استقرار نظام سنجش و تضمین کیفیت مدیریت مدرسه است؛ چرا که بدون وجود یک الگوی مفهومی منسجم، نمی‌توان انتظار بهبود اثربخش در فرآیندهای آموزشی و مدیریتی مدارس را داشت.
روش‌ها: در این راستا، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مفهومی نظام سنجش و تضمین کیفیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر سند تحول بنیادین صورت پذیرفت، بدین منظور پژوهشگر با بررسی ادبیات پژوهش و برخی از متخصصین سؤالات مصاحبه نیمه‌ساختار یافته طراحی و مصاحبه‌هایی از متخصصان و صاحبنظران این حوزه صورت پذیرفت، به علاوه با توجه به استفاده از رویکرد هدفمند و بکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته با 20 نفر از متخصصان حوزه مورد بررسی صورت پذیرفت و اطلاعات جمع‌آوری شده مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: در نهایت 196 شناسه، به صورت پدیده محوری (6 مقوله)، شرایط علی (4 مقوله)، مقوله اصلی، شرایط زمینه‌ای (7 مقوله)،  شرایط مداخله‌گر (7 مقوله)، راهبردها (8 مقوله)، و پیامد (4 مقوله)، جای گرفتند.
نتیجه‌گیری: برای تحقق اهداف متعالی سند تحول، نیازمند سیستمی جامع و پویا برای ارزیابی و تضمین کیفیت عملکرد مدیران مدارس هستیم؛ سیستمی که نه تنها به نقاط قوت و ضعف فعلی بپردازد، بلکه مسیر توسعه و بالندگی مستمر را نیز فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: تضمین کیفیت، مدیریت آموزشگاهی، سند تحول بنیادین، الگوی مفهومی
متن کامل [PDF 799 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami Andrati K. Designing A Conceptual Model for the School Management Quality Assessment and Assurance System Based on The Fundamental Transformation Document. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :93-106
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1075-fa.html

غلامی اندراتی کلثوم. طراحی الگوی مفهومی نظام سنجش و تضمین کیفیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر سند تحول بنیادین. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :93-106

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1075-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714