| 
                                  طراحی الگوی مفهومی نظام سنجش و تضمین کیفیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر سند تحول بنیادین
                                   | 
                                
								
								     کلثوم غلامی اندراتی*      | 
								
								
								  | استادیار گروه علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان گلستان، ایران  | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (422 مشاهده)  | 
								
								
								  مقدمه: آموزش و پرورش به عنوان زیربنای توسعه پایدار جوامع، همواره نیازمند بازنگری، تحول و ارتقای مستمر در نظامهای مدیریتی و کیفیتبخشی است. در این راستا، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه نظام آموزشی کشور ایران تدوین شده تا مسیر تعالی و پیشرفت را مشخص کند. یکی از ارکان مهم این سند، تأکید بر استقرار نظام سنجش و تضمین کیفیت مدیریت مدرسه است؛ چرا که بدون وجود یک الگوی مفهومی منسجم، نمیتوان انتظار بهبود اثربخش در فرآیندهای آموزشی و مدیریتی مدارس را داشت. 
روشها: در این راستا، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مفهومی نظام سنجش و تضمین کیفیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر سند تحول بنیادین صورت پذیرفت، بدین منظور پژوهشگر با بررسی ادبیات پژوهش و برخی از متخصصین سؤالات مصاحبه نیمهساختار یافته طراحی و مصاحبههایی از متخصصان و صاحبنظران این حوزه صورت پذیرفت، به علاوه با توجه به استفاده از رویکرد هدفمند و بکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههای نیمهساختار یافته با 20 نفر از متخصصان حوزه مورد بررسی صورت پذیرفت و اطلاعات جمعآوری شده مبتنی بر نظریه دادهبنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
یافتهها: در نهایت 196 شناسه، به صورت پدیده محوری (6 مقوله)، شرایط علی (4 مقوله)، مقوله اصلی، شرایط زمینهای (7 مقوله)،  شرایط مداخلهگر (7 مقوله)، راهبردها (8 مقوله)، و پیامد (4 مقوله)، جای گرفتند. 
نتیجهگیری: برای تحقق اهداف متعالی سند تحول، نیازمند سیستمی جامع و پویا برای ارزیابی و تضمین کیفیت عملکرد مدیران مدارس هستیم؛ سیستمی که نه تنها به نقاط قوت و ضعف فعلی بپردازد، بلکه مسیر توسعه و بالندگی مستمر را نیز فراهم آورد. | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  تضمین کیفیت، مدیریت آموزشگاهی، سند تحول بنیادین، الگوی مفهومی | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  متن کامل  [PDF 799 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (142 دریافت) 
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  | 
                                  نوع مطالعه :  پژوهشی اصيل |
                                  موضوع مقاله: 
                                  سلامت  
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
								
                                
                                | 
                                 | 
                                
								
								   |