طراحی الگوی مفهومی جو سازمانی متعالی دانشگاهها در راستای ارتقاء دانش
|
سید حبیب الواری*1 ، سمیه نصیر زاده2 ، راضیه جلیلی3  |
1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خرم آباد، دانشگاه آزاد واحد خرم آباد، ایران 2- استادیار گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی موسسه پژوهش وبرنامهریزی آموزشعالی ، تهران، ایران 3- استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، ایران |
|
چکیده: (75 مشاهده) |
مقدمه: در دنیای پیچیده و پویای امروز، دانشگاهها بهعنوان مراکز تولید و اشاعه دانش، نقشی اساسی در توسعه علمی، فرهنگی و اقتصادی جوامع ایفا میکنند. دستیابی به این رسالت مهم در گرو وجود جوی سازمانی متعالی است که بتواند بستر مناسبی برای تعاملات اثربخش، نوآوری، یادگیری مستمر و ارتقاء دانش فراهم آورد.
روشها: در این راستا، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مفهومی جو سازمانی متعالی دانشگاهها در راستای ارتقاء دانش آموزش عالی است. بدین منظور پژوهشگر با بررسی ادبیات پژوهش و هدایت اساتید راهنما، مشاور و برخی از متخصصین سؤالات مصاحبه نیمهساختار یافته طراحی شد، به علاوه با توجه به استفاده از رویکرد هدفمند و بکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههای نیمهساختار یافته با 25 نفر از متخصصان حوزه مورد بررسی صورت پذیرفت و اطلاعات جمعآوری شده مبتنی بر نظریه دادهبنیاد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در نهایت 396 شناسه، به صورت پدیده محوری (5 مقوله)، شرایط علی (9 مقوله)، مقوله اصلی، شرایط زمینهای (11 مقوله)، عوامل مداخلهگر (14 مقوله)، راهبردها (14 مقوله) و پیامد (3 مقوله)، جای گرفتند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که برای توسعه جوسازمانی متعالی در سازمان نیازمند توجه به همه حوزه های تاثیر گذار، از جمله مسائل فرهنگی، مدیریتی، سازمانی هستیم. |
|
واژههای کلیدی: جو سازمانی، ارتقاء دانش، یادگیری سازمانی، آموزش عالی |
|
متن کامل [PDF 779 kb]
(35 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|