1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان.کاشان، ایران ، sadoughi@kashanu.ac.ir 2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان.کاشان، ایران
چکیده: (9835 مشاهده)
زمینه و اهداف: استفاده از گوشیهای تلفن همراه در سالهای اخیر به جزء جداییناپذیر زندگی تبدیلشده است. باوجود کاربردهای مفید تلفن همراه، استفاده بیشازحد و مداوم آن زمینه وابستگی و آسیب را در افراد ایجاد مینماید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه استفاده آسیبزا از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی دانشجویان با توجه به نقش واسطهای کیفیت خواب در سال 1395 بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح همبستگی است. تعداد 172 دانشجوی پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان (101 دختر و 71 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (متناسب با جنسیت) انتخابشده و به پرسشنامههای استفاده مفرط از تلفن همراه (COS، جنارو و همکاران، 2007) و کیفیت خواب پیتزبورگ (بایسی و همکاران، 1989) و سؤالات دموگرافیک و معدل ترم گذشته پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی از طریق نرمافزار Spss-22 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت..
یافتهها: تایج نشان داد که استفاده مفرط از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی معناداری داشته و بهطور معکوس آن را پیشبینی مینماید (46/0-=β و 6/93- = t و01/p<0) همچنین، نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشاندهنده نقش واسطهای کیفیت خواب در ارتباط میان استفاده مفرط از تلفن همراه و عملکرد تحصیلی بود.
نتیجهگیری: استفاده بیشازحد تلفنهای همراه دارای تأثیرات منفی بر خواب، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان میباشد. بنابراین، هدایت دانشجویان به استفاده هدفمند، کارآمد و ایمن از تلفن همراه و بالا بردن دانش آنها در زمینه تأثیرات منفی مستقیم و غیرمستقیم استفاده بیشازحد از تلفن همراه دارای اهمیت است.
Sadoughi M. The Relationship Between Problematic Mobile Usage and Academic Performance Among Students: The Mediating Role of Sleep Quality. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (2) :123-132 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1141-fa.html
صدوقی مجید، مخمدصالحی زهرا. رابطه استفاده آسیبزا از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش واسطهای کیفیت خواب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (2) :123-132