[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بازسازی برنامه توانمندسازی اساتید از طریق بکارگیری استراتژی مداخله ایی "تجربه نظارت شده و بازخورد بر تجربه" با هدف ارتقای مهارت‌های آنها در طراحی برنامه درسی
سیده آزاده صفوی1، امیر صادقی 2
1- گروه توسعه آموزش پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران ، ambehrad@yahoo.com
چکیده:   (119 مشاهده)

زمینه و اهداف: بیشترخلاقیت و حتی قدرت آموزش در طراحی آن نهفته است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر به کارگیری استراتژی مداخله‌ای "تجربه نظارت شده و بازخورد بر تجربه، در ارتقای مهارت عملکردی اعضای هیات علمی در حوزه طراحی آموزش می‌باشد.
روش بررسی: جامعه آماری 158 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه بودند. از روش نمونه گیری در دسترس استفاده گردید. روش انجام پژوهش مداخله‌ای بود. این مداخلات در دو حیطهٔ شناختی و عملکردی مهارت طراحی گردید. در حیطه شناختی مهارت از استراتژی مداخله‌ای "تجربه نظارت شده" استفاده گردید و تأثیر مداخله مذکور از طریق مقایسه پیش آزمون و پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت. در حیطه عملکردی مهارت از استراتژی مداخله‌ای "بازخورد بر تجربه" از طریق چک لیست استفاده گردید. بررسی تأثیر مداخلات صورت گرفته در این حیطه از طریق چک لیست ودر دو بعد محتوایی و ساختاری /تکنیکی صورت پذیرفت.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها، در حیطه شناختی (بر اساس آزمون تی زوجی)، در حیطه عملکردی (بر اساس تعداد طرح درس‌های استاندارد تدوین شده توسط اساتید) و از دیدگاه فراگیران (بر اساس پرسشنامه رضایتمندی) بیانگرتاثیر بکارگیری استراتژی‌های مذکور در ارتقای مهارت در حوزه طراحی آموزش بود.
 
نتیجه‌گیری: اعضای هیات علمی نیازمند به کارگیری آنچه آموخته‌اند، می‌باشند. لذا به کارگیری استراتژی مداخله‌ای مذکور در دوره‌های مهارتی اعضای هیات علمی توصیه می‌گردد.

واژه‌های کلیدی: طراحی برنامه درسی، تدریس، اعضای هیات علمی
     
نوع مطالعه : مقاله کوتاه | موضوع مقاله: طراحي برنامه درسي در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safavi A, Sadeghi A. Reconstructing Academic Staff Development Program: by Implementing a Supervised and Feedback on Experience Strategy in Order to Improve Their Teaching Skills in lesson Planning. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (5)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1150-fa.html
صفوی آزاده، صادقی امیر. بازسازی برنامه توانمندسازی اساتید از طریق بکارگیری استراتژی مداخله ایی "تجربه نظارت شده و بازخورد بر تجربه" با هدف ارتقای مهارت‌های آنها در طراحی برنامه درسی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (5)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1150-fa.html

دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 786 queries by yektaweb 3471