[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 358-363 برگشت به فهرست نسخه ها
بازسازی برنامه توانمندسازی اساتید از طریق بکارگیری استراتژی مداخله ایی "تجربه نظارت شده و بازخورد بر تجربه" با هدف ارتقای مهارت‌های آنها در طراحی برنامه درسی
سیده آزاده صفوی1، امیر صادقی 2
1- گروه توسعه آموزش پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران ، ambehrad@yahoo.com
چکیده:   (334 مشاهده)

زمینه و اهداف: بیشترخلاقیت و حتی قدرت آموزش در طراحی آن نهفته است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر به‌کارگیری استراتژی مداخله‌ای"تجربۀ نظارت شده و بازخورد بر تجربه"، در ارتقای مهارت عملکردی اعضای هیئت علمی در حوزۀ طراحی آموزش است.
روش بررسی: جامعۀ آماری، 158 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند که از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. روش انجام پژوهش مداخله‌ای بود. این مداخلات در دو حیطۀ شناختی و عملکردیِ مهارت طراحی شد. در حیطه شناختی مهارت از استراتژی مداخله‌ای "تجربۀ نظارت شده" استفاده و تأثیر مداخلۀ مذکور از راه مقایسۀ پیش آزمون و پس آزمون بررسی شد. در حیطۀ عملکردی مهارت، از استراتژی مداخله‌ای"بازخورد بر تجربه" از راه چک لیست استفاده شد. بررسی تأثیر مداخلات صورت گرفته در این حیطه از طریق چک لیست ودر دو بعد محتوایی و ساختاری /تکنیکی صورت پذیرفت.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها، در حیطۀ شناختی(براساس آزمون t زوجی)، در حیطۀ عملکردی(براساس تعداد طرح درس‌های استاندارد تدوین شدۀ هر استاد) و از دیدگاه فراگیران(براساس پرسشنامۀ رضایتمندی) بیانگرتاثیر به‌کارگیری استراتژی‌های مذکور در ارتقای مهارت در حوزۀ طراحی آموزش بود.
 
نتیجه‌گیری: اعضای هیئت علمی نیازمند به‌کارگیری آموخته‌هایشان هستند. لذا به‌کارگیری استراتژی مداخله‌ای مذکور در دوره‌های مهارتی اعضای هیئت علمی توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: طراحی برنامه درسی، تدریس، اعضای هیات علمی
متن کامل [PDF 685 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه : مقاله کوتاه | موضوع مقاله: طراحي برنامه درسي در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safavi A, Sadeghi A. Reconstructing Academic Staff Development Program: by Implementing a Supervised and Feedback on Experience Strategy in Order to Improve Their Teaching Skills in lesson Planning. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (5) :358-363
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1150-fa.html
صفوی آزاده، صادقی امیر. بازسازی برنامه توانمندسازی اساتید از طریق بکارگیری استراتژی مداخله ایی "تجربه نظارت شده و بازخورد بر تجربه" با هدف ارتقای مهارت‌های آنها در طراحی برنامه درسی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (5) :358-363

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1150-fa.html

دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.058 seconds with 790 queries by yektaweb 3531