[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 130-125 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه درسی پنهان؛ تاکید بر تربیت اجتماعی
فاطمه کریمی
، fathemeh.lahije@yahoo.com
چکیده:   (20660 مشاهده)

  چکیده

  مقدمه: بیشتر مطالبی که نظام‌های آموزشی می‌آموزند، برنامه‌ریزی‌شده و آشکارند، اما مطالبی نیز وجود دارند که آشکار و صریح نبوده و پنهان و غیربرنامه‌ریزی‌شده هستند. شواهد این دوگانگی را می‌توان در برنامه درسی پنهان یافت که جعبه سیاه آموزشی نامیده می‌شود. اهداف مقاله حاضر، بررسی ماهیت جنبه‌های مختلف برنامه درسی پنهان در بُعد تربیت اجتماعی که از ساختار محیط آموزشی، جو اجتماعی آن و تعامل بین الگوهای مربی و فراگیر استخراج می‌شود و آشکارسازی جنبه‌های بازدارنده تربیتی برنامه درسی پنهان بودند.

  نتیجه‌گیری: از آنجا که برنامه درسی پنهان جنبه‌های برجسته و گسترده نظام آموزشی را تشکیل می‌دهد، آنچه آموزش می‌دهد، می‌تواند تاثیرگذارترین مطالبی باشد که فراگیر در دوره تحصیل فرامی‌گیرد. از این رو، شناسایی جنبه‌های بازدارنده برنامه درسی پنهان با تاکید بر تربیت اجتماعی فراگیران می‌تواند به تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده و آشکار تربیت اجتماعی محیط آموزشی کمک کند.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی صریح، برنامه درسی پنهان، جعبه سیاه آموزشی، تربیت اجتماعی
متن کامل [PDF 197 kb]   (7883 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1389/12/11 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1391/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi F.. Hidden curriculum emphasis on social education. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (2) :125-130
URL: http://edcbmj.ir/article-1-124-fa.html

کریمی فاطمه. برنامه درسی پنهان؛ تاکید بر تربیت اجتماعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (2) :125-130

URL: http://edcbmj.ir/article-1-124-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660