[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه یادگیری اجتماعی – هیجانی بر شایستگی های روانی – اجتماعی و رضایت از مدرسه دانش آموزان پسر پنجم ابتدایی شهرستان سقز
رحیم بدری گرگری1 ، غفور احراری 2، اسکندر فتحی آذر1 ، میر محمود میر نسب1
1- علوم تربیتی، علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
2- روان شناسی تربیتی، علوم تربیتی، علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، ایران ، aweendar@gamil.com
چکیده:   (5695 مشاهده)
مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی اثرات برنامه مداخله‌ی یادگیری اجتماعیهیجانی بر شایستگی‌های روانیاجتماعی پیشنهادی کیسل و رضایت از مدرسه‌ی دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستان بود.
روش کار: برای این منظور کودکان پایه پنجم به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب و در گروه‌های کنترل (32 نفر) و آزمایش (35 نفر) به صورت شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و در طی 10 جلسه مورد مداخله و آزمون قرار گرفتند. نتیجه مداخله با پرسش نامه شایستگی‌های اجتماعیهیجانی و زیر مقیاس رضایت از مدرسه از مقیاس رضایت از زندگی دانش آموزان هیوبنر مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‌ها: تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) نشان داد که دانش آموزان در خود آگاهی و کنترل خود تفاوت معناداری داشتند، اما در مؤلفه‌های دیگر آن یعنی آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی و تصمیم گیری مسئولانه، این تفاوت‌ها معنادار نبودند. همچنین بررسی رضایت از مدرسه دو گروه با تحلیل کوواریانس (آنکوا) تفاوت معناداری بین گروه‌های کنترل و آزمایش نشان داد.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که برنامه یادگیری اجتماعیهیجانی می‌تواند شایستگی‌ها و رضایت دانش آموزان را بهبود بخشد. بر این اساس مشاوران و متخصصان نظام تعلیم و تربیت باید بر مبنای این یافته‌ها و با توجه به اهیمت سلامت روانی دانش آموزان و رشد کلی آنان و نیز بهزیستی در مدارس، توجه خود را به این مهارت‌ها در برنامه‌های درسی معطوف دارند.
واژه‌های کلیدی: شایستگی های روانی – اجتماعی، برنامه یادگیری اجتماعی – هیجانی، رضایت از مدرسه، دانش آموزان ابتدایی
متن کامل [PDF 859 kb]   (1792 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/6/28 | پذیرش: 1396/11/1 | انتشار: 1397/5/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badri Gargari R, Ahrari G, Fathiazar E, Mirnasab M. The effect of social-emotional learning program on Saqqez’s fifth graders male students’ psychosocial competencies and school satisfaction. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (3) :1-12
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1335-fa.html

بدری گرگری رحیم، احراری غفور، فتحی آذر اسکندر، میر نسب میر محمود. تاثیر برنامه یادگیری اجتماعی – هیجانی بر شایستگی های روانی – اجتماعی و رضایت از مدرسه دانش آموزان پسر پنجم ابتدایی شهرستان سقز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3) :1-12

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1335-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645