1- دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشگاه آزاد اسلامی ، davaee@yahoo.com
چکیده: (5239 مشاهده)
زمینه و اهداف: هدف از این پژوهش، تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختنگرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی بود. روش بررسی: فرضیهی این پژوهش عبارت بود از: آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ی ساختن گرایی ویگوتسکی، باعث افزایش میزان تفکر انتقادی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی می شود. برای بررسی این فرضیه، از روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. برای بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختنگرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی این دانشآموزان، از آزمون تفکر انتقادی واتسون-گلیزر در تفکر انتقادی استفاده شد جامعهی آماری این پژوهش، کلیهی دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی هستند که در سال تحصیلی 97-1396 در شهر تهران در مدارس ابتدایی عادی مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش با استنفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای، مدرسهی شهید مدنی واقع در منطقهی 15 شهر تهران انتخاب شد. تعداد اعضای گروه نمونه 66 نفر (33 نفر در گروه آزمایش و 33 نفر در گروه کنترل) بود. در پژوهش حاضر، برای آموزش درس علوم انتخاب شده در هر دو گروه آزمایش و کنترل، شش جلسهی آموزشی اختصاص داده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، به طور متوسط در آزمون تفکر انتقادی، 23.7 نمره بیشتر کسب کردند که این مقدار تفاوت، در سطح 1 درصد معنادار میباشد. نتیجه گیری: میتوان گفت که آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریهی ساختنگرایی ویگوتسکی، باعث افزایش میزان تفکر انتقادی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی میشود. لذا فرضیهی این پژوهش تأیید گردید.
Masudian P, Davaee M, Ansariyan F, Khosravi A A. Effect of critical thinking based on Vygotsky's constructivism theory on the level of critical thinking among the students in the fifth grade elementary school.. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (3) :124-131 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1432-fa.html
مسعودیان پریسا، دوایی مهدی، انصاریان فهیمه، خسروی علی اکبر. تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3) :124-131