[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی
خانم پریسا مسعودیان1، آقای مهدی دوایی 2، خانم فهیمه انصاریان3، آقای علی اکبر خسروی4
1- مربی دانشگاه آزاد اسلامی
2- استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی ، davaee@yahoo.com
3- استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی
4- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (87 مشاهده)
زمینه و اهداف: هدف از این پژوهش، تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن­گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانش­آموزان پایه­ی پنجم ابتدایی بود.
روش بررسی: فرضیه­ی این پژوهش عبارت بود از: آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه­ ی ساختن گرایی ویگوتسکی، باعث افزایش میزان تفکر انتقادی دانش­آموزان پایه­ی پنجم ابتدایی می­ شود.  برای بررسی این فرضیه، از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. برای بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن­گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی این دانش­آموزان، از آزمون تفکر انتقادی واتسون-گلیزر در تفکر انتقادی استفاده شد جامعه­ی آماری این پژوهش، کلیه­ی دانش­آموزان دختر پایه­ی پنجم ابتدایی هستند که در سال تحصیلی 97-1396 در شهر تهران در مدارس ابتدایی عادی مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش با استنفاده از نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، مدرسه­ی شهید مدنی واقع در منطقه­ی 15 شهر تهران انتخاب شد. تعداد اعضای گروه نمونه 66 نفر  (33 نفر در گروه آزمایش و 33 نفر در گروه کنترل) بود. در پژوهش حاضر، برای آموزش درس علوم انتخاب شده در هر دو گروه آزمایش و کنترل، شش جلسه­ی آموزشی اختصاص داده شد.
یافته­ ها: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، به طور متوسط در آزمون تفکر انتقادی، 23.7 نمره بیشتر کسب کردند که این مقدار تفاوت، در سطح 1 درصد معنادار می­باشد.
نتیجه­ گیری: می­توان گفت که آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه­ی ساختن­گرایی ویگوتسکی، باعث افزایش میزان تفکر انتقادی دانش­آموزان پایه­ی پنجم ابتدایی می­شود. لذا فرضیه­ی این پژوهش تأیید گردید.
واژه‌های کلیدی: آموزش تفکر انتقادی، نظریه‌ی ساختن‌گاریی ویگوتسکی، تفکر انتقادی، آموزش ابتدایی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masudian P, Davaee M, Ansariyan F, Khosravi A A. Effect of critical thinking based on Vygotsky's constructivism theory on the level of critical thinking among the students in the fifth grade elementary school.. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (3)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1432-fa.html

مسعودیان پریسا، دوایی مهدی، انصاریان فهیمه، خسروی علی اکبر. تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1432-fa.html



دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742