1- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، bberaka@yahoo.com 3- گروه علوم انسانی، دانشگاه حضرت امیرالمؤمنین (ع)، اهواز، ایران 4- دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران 5- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده: (3870 مشاهده)
مقدمه: در عصر کنونی، زندگی گستردهتر شده و انسان ناگزیر است جهت دستیابی و برقراری ارتباط با جوامع مختلف به یادگیری زبان مربوط به آن جوامع روی بیاورد. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش به روش الگوی پیشسازماندهنده بر بهبود نیازهای خودتعیینگری (خودمختاری، شایستگی و ارتباط ادراک شده) و معنای تحصیل دانشآموزان سال دوم متوسطه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در درس زبان انگلیسی بود. روش کار: این پژوهش به صـورت شـبهتجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میـان دانـشآمـوزان پسـر سال دوم متوسطه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش تصادفی خوشه تک مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شـدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس نیازهای خودتعیینگری و پرسشنامه معنای تحصیل در مراحل پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ نیازهای خودتعیینگری و معنای تحصیل در یادگیری زبان انگلیسی نشان داد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده کاملاً مشخص است که توجه به معنای تحصیل و نیازهای خودتعیینگری در یادگیری درس زبان انگلیسی لازم و ضروری میباشد. و همچنین یافتهها حاکی از آن بود که آموزش به روش الگوی پیشسازماندهنده در افزایش سطح نیازهای خودتعیینگری و معنای تحصیلی اثربخش است.
The Effectiveness of Pattern of Organizing teaching Strategies on improving your Needs Determination and Meaning of Education in Learning English (Case Study: Lorestan University of Medical Sciences Faculty Students in Secondary School). Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5) :112-121 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1456-fa.html
قدم پور عزت اله، یوسف وند مهدی، کریمیان مجتبی، پیرعین الدین سعید، باغخانی نرگس. تأثیر آموزش به روش الگوی پیشسازماندهنده بر نیازهای خود تعیینگری و معنای تحصیل در یادگیری زبان انگلیسی (مورد مطالعه: دانشآموزان اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در دوره متوسطه دوم). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :112-121