1- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، muhammadipouya@yahoo.com 2- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران 3- دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تبریز، عضو هیئت علمی پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت، تهران، ایران 4- کارشناسی ارشد، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (5665 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش آفرینی دانشجویان در راه توسعه کشور، همچنین نقش ویژگیهای شناختی – اجتماعی در فرایند یاددهی و یادگیری، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ساختار کلاس با نقش میانجی باورهای خودکارآمدی میباشد. روش کار: روش پژوهش حاضر، توصیفی – همبستگی به ویژه بر پایه مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. جامعه پژوهش نیز شامل کلیه دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران در مقطع تحصیلات تکمیلی میباشد. پرسشنامههای هوش اجتماعی، باورهای خودکارآمدی و ادراک از ساختار کلاس نیز ابزار پژوهش را تشکیل دادند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از ارتباط مثبت و معنیداری هوش اجتماعی با باورهای خودکارآمدی (43/0 = r) و ادراک از ساختار کلاس درس (58/0 = r)، همچنین باورهای خودکارآمدی و ادراک از ساختار کلاس درس (37/0 = r) بود (01/0 < P). نتایج ضرایب مسیر مستقیم استاندارد شده نشان داد که هوش اجتماعی 52/0 از تغییرات باورهای خودکارآمدی و 84/0 از تغییرات ادراک از ساختار کلاس درس را تبیین میکند و باورهای خودکارآمدی 29/0 از تغییرات ادراک دانشجویان از ساختار کلاس درس را تبیین میکند. نتیجهگیری: از آنجایی که نتایج بر ارتباط معنادار و نقش تبیین کنندگی تغییرات ادراک از ساختار کلاس به وسیله هوش اجتماعی و باورهای خودکارآمدی، برگزاری کارگاهها و کلاسهای آموزشی هوش اجتماعی و باورهای خودکارآمدی در دانشجویان برای تقویت ادراک آنان از ساختار کلاس درس و پیشرفت نظام آموزشی، فرایند یاددهی – یادگیری پیشنهاد میگردد.
Mohammdipouya F, Gharloghi S, Mohammdipouya S, Gharib -Tazareh S. The Relationship between Social Intelligence and the Post-graduate Students' Perceptions of the Classroom Structure and the Intermediate role of Self-Efficacy Beliefs. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (4) :1-8 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1460-fa.html
محمدی پویا فرامرز، قارلقی سجاد، محمدی پویا سهراب، قریب طزره سحر. بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ساختار کلاس و نقش میانجی باورهای خودکارآمدی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4) :1-8