[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ساختار کلاس و نقش میانجی باورهای خودکارآمدی
فرامرز محمدی پویا 1، سجاد قارلقی2 ، سهراب محمدی پویا3 ، سحر قریب طزره4
1- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، muhammadipouya@yahoo.com
2- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه تبریز، عضو هیئت علمی پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت، تهران، ایران
4- کارشناسی ارشد، گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (5665 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش آفرینی دانشجویان در راه توسعه کشور، همچنین نقش ویژگی‌های شناختی اجتماعی در فرایند یاددهی و یادگیری، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ساختار کلاس با نقش میانجی باورهای خودکارآمدی می‌باشد.
روش کار: روش پژوهش حاضر، توصیفی همبستگی به ویژه بر پایه مدل‌سازی معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه پژوهش نیز شامل کلیه دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران در مقطع تحصیلات تکمیلی می‌باشد. پرسشنامه‌های هوش اجتماعی، باورهای خودکارآمدی و ادراک از ساختار کلاس نیز ابزار پژوهش را تشکیل دادند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از ارتباط مثبت و معنی‌داری هوش اجتماعی با باورهای خودکارآمدی (43/0 = r) و ادراک از ساختار کلاس درس (58/0 = r)، همچنین باورهای خودکارآمدی و ادراک از ساختار کلاس درس (37/0 = r) بود (01/0 < P). نتایج ضرایب مسیر مستقیم استاندارد شده نشان داد که هوش اجتماعی 52/0 از تغییرات باورهای خودکارآمدی و 84/0 از تغییرات ادراک از ساختار کلاس درس را تبیین می‌کند و باورهای خودکارآمدی 29/0 از تغییرات ادراک دانشجویان از ساختار کلاس درس را تبیین می‌کند.
نتیجه‌گیری: از آنجایی که نتایج بر ارتباط معنادار و نقش تبیین کنندگی تغییرات ادراک از ساختار کلاس به وسیله هوش اجتماعی و باورهای خودکارآمدی، برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی هوش اجتماعی و باورهای خودکارآمدی در دانشجویان برای تقویت ادراک آنان از ساختار کلاس درس و پیشرفت نظام آموزشی، فرایند یاددهی یادگیری پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: هوش اجتماعی، باورهای خودکارآمدی، ادراک از ساختار کلاس، دانشجویان
متن کامل [PDF 372 kb]   (2554 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1396/10/25 | پذیرش: 1397/3/24 | انتشار: 1397/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammdipouya F, Gharloghi S, Mohammdipouya S, Gharib -Tazareh S. The Relationship between Social Intelligence and the Post-graduate Students' Perceptions of the Classroom Structure and the Intermediate role of Self-Efficacy Beliefs. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (4) :1-8
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1460-fa.html

محمدی پویا فرامرز، قارلقی سجاد، محمدی پویا سهراب، قریب طزره سحر. بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ساختار کلاس و نقش میانجی باورهای خودکارآمدی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4) :1-8

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1460-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660