[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت آموزش درمانگاهی در یک بیمارستان آموزشی
دکتر علی رحمانی 1، دکتر مهرداد فرجی2، خانم محدثه احمدی3
1- دانشیار دانشگاه بقیه ا... ، <Rahmani4143@gmail.com
2- استادیار بیمارستان بقیه ا...
3- کارشناس ارشد بیمارستان بقیه ا...
چکیده:   (90 مشاهده)
مقدمه و هدف : آموزش بالینی مهمترین دوره جهت تربیت پزشکان با صلاحیت است. آموزش بالینی ، به ویژه آموزش درمانگاهی با چلشهای متعددی  مواجه است. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت آموزش درمانگاهی یک بیمارستان آموزشی در سال تحصیلی۹۵ در تهران انجام شده است.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است. نمونه گیری به روش سرشماری در دانشجویان پزشکی عمومی و دستیاران پزشکی به تعداد ۱۰۰ نفر انجام گرفت. ابزار مورد استفاده برای گرد آوری اطلاعات شامل: پرسشنامه  ACLEEM (Ambulatory Care Learning Education Environment Measure) برای بررسی نظران دانشجویان و پرسشنامه ۱۲ سوالی بررسی نظرات اساتید بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزارspss نسخه ۲۱ مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها:
در این پژوهش یکصد نفر شرکت کننده در زمان مطالعه بودند که، تعداد ۳۴ نفر استاد ،۲۵ نفر رزیدنت و ۴۱ نفر دانشجوی پزشکی عمومی  بود.  کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه اساتید ، میانگین و انحراف معیار ۳/۸۴± ۲۱ بدست آمد.  کیفیت آموزش از نظر رزیدنتها ، میانگین و انحراف معیار ۲۴/۵۲ ±۱۱۲/۴۸ بدست آمد. کیفیت آموزش از نظر دانشجویان پزشکی عمومی ، میانگین نمره و انحراف معیار۲۳/۰۶  ±۱۱۱/۸۵ بدست آمد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که در این مرکز اکثریت یعنی اساتید و دانشجویان پزشکی عمومی کیفیت آموزش درمانگاهی را متوسط ارزیابی نموده اند.
برای تحقق هدف ارتقآء و دستیابی به کیفیت آموزشی مطلوب ، توجه بیشتر به شرایط و عوامل موثر در کیفیت آموزش درمانگاهی و استاندارد نمودن آن همچون : اساتید توانمندو با علاقه ، برنامه ریزی ، فضا - محیط و شرایط فیزیکی مناسب ، تجهیزات پزشکی کافی ، دسترسی آسان  به منابع علمی، دسترسی به منایع اطلاعاتی سوابق پزشکی ، مدیریت تعداد بیماران و مدت زمان ویزیت و.. مورد تاکید است.
واژه‌های کلیدی: آموزش درمانگاهی، کیفیت، آموزش پزشکی
     
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani A, Faraji M, Ahmadi M. Evaluation Quality of Ambulatory Medical Education in a Hospital Education. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (3)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1465-fa.html

رحمانی علی، فرجی مهرداد، احمدی محدثه. ارزیابی کیفیت آموزش درمانگاهی در یک بیمارستان آموزشی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1465-fa.html



دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742