[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 76-68 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر پرورش مهارت‌های حل مسأله در مقطع کارشناسی رشته پرستاری
آزیتا دلفان آذری1 ، مجید علی عسگری 2، کامیان خزایی3 ، جواد سلیمانپور4
1- دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، aliasgari2002@yahoo.com
3- دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
4- دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران
چکیده:   (5412 مشاهده)
مقدمه: حل مساله مهارتی است که می‌بایست از دوران دانشجویی در دانشجویان رشته پرستاری رشد یافته و این موضوع تنها از طریق برنامه‌ای مدون میسر خواهد شد. لذا هدف پژوهش حاضر نیز تدوین الگوی بر نامه درسی مبتنی بر پرورش مهارت‌های حل مسأله برای مقطع کارشناسی رشته پرستاری بوده است.
روش کار: براساس طرح مروری و به منظور تعیین عناصر لازم برای تدوین برنامه درسی مبتنی بر پرورش مهارت حل مساله، ابتدا کتب، منابع و مقالات داخلی و خارجی مورد مطالعه و سپس مورد فیش برداری قرار گرفت، به دنبال عمل انجام گرفته ضمن نظرسنجی از اساتید راهنما و مشاور و اصلاح و تکمیل اطلاعات بدست آمده در نهایت از طریق آمار توصیفی اطلاعات جمع آوری شده دسته بندی، سازماندهی و در غالب جداول ارائه شد.
یافته‌ها: برنامه درسی مبتنی بر پرورش مهارت‌های حل مساله دارای ابعاد مختلفی چون اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی یادگیری و ارزشیابی و ... است که هر کدام از این مضامین نیز خود دارای سطوح متنوعی می‌باشند و می‌بایست در تدوین برنامه درسی ذکر شده مد نظر قرار گیرد.
نتیجه‌گیری: مهارت حل مساله امری اکتسابی بوده و از طریق دستیابی به سطوح عالی ادراکی، شناختی، عاطفی و ... محقق می‌گردد بنابراین آموزش سهم بسزایی در ارتقاء مهارت حل مساله فراگیران بویژه دانشجویان رشته پرستاری (بواسطه حساسیت خاص رشته انتخابیشان) خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه ها: طراحی الگو، برنامه درسی، مهارت های حل مساله، پرستاری مقطع کارشناسی
متن کامل [PDF 871 kb]   (2518 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1397/1/20 | پذیرش: 1397/4/30 | انتشار: 1397/10/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delfan Azari A, Aliasgari M, Khazaei K, Soleymanpoor J. Designing the Curriculum Model Based on the Development of Problem-Solving Skills at the Undergraduate Nursing. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5) :68-76
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1533-fa.html

دلفان آذری آزیتا، علی عسگری مجید، خزایی کامیان، سلیمانپور جواد. طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر پرورش مهارت‌های حل مسأله در مقطع کارشناسی رشته پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :68-76

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1533-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660