[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمون مدل رابطه‌ی علّی حمایت‌ اجتماعی ادراک شده ‌و مولفه‌های بهزیستی تحصیلی با میانجی‌گری باورهای خودکارآمدی تحصیلی
آقای مرتضی مرادی 1، آقای علیرضا حاجی یخچالی2، آقای ناصر بهروزی2، آقای سیروس عالیپور2
1- دانشگاه شهید چمران اهواز ، m65_m80@yahoo.com
2- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (257 مشاهده)
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه­ی علّی حمایت اجتماعی ادراک شده با مولفه­های بهزیستی تحصیلی با توجه به نقش میانجی­گری باورهای خودکارآمدی تحصیلی بود.
روش کار:  341 دانش­آموز پسر مقطع متوسطه­ی دوم به شکل نمونه­برداری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و مقیاس­های حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمنت و همکاران، 1988)، باورهای خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک و همکاران، 1997) و بهزیستی تحصیلی (تومینین-سوینی و همکاران، 2012) را تکمیل کردند. ارزیابی مدل پیشنهادی­ با روش مدل­سازی معادلات ساختاری صورت گرفت.
نتایج: یافته­ها نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک­شده با مولغه­های ارزش مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و مشارکت در امور مدرسه رابطه­ی مثبت و با فرسودگی تحصیلی رابطه­ی منفی دارد. همچنین حمایت اجتماعی ادراک­شده از طریق متغیرهای میانجی­گر باورهای خودکارآمدی قادر به پیش­بینی مولفه­های بهزیستی تحصیلی است.
نتیجه­گیری: بر این اساس می­توان گفت حمایت­های اجتماعی از طریق ارتقای باورهای خودکارآمدی تحصیلی به بهبود مولفه­های بهزیستی تحصیلی کمک می­کنند. این یافته­ها بر نقش حمایت­های اجتماعی در برانگیختن و توانمندسازی افراد جهت دستیابی به بهزیستی در محیط تحصیلی تاکید می­کند.
واژه‌های کلیدی: حمایت اجتماعی، باورهای خودکارآمدی تحصیلی، بهزیستی تحصیلی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi M, hajiyakhchali A, Behrozi N, Alipour S. The Testing of model of the relationship between perceived social support and the of academic well-being components by mediating the self-efficacy beliefs . Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1611-fa.html

مرادی مرتضی، حاجی یخچالی علیرضا، بهروزی ناصر، عالیپور سیروس. آزمون مدل رابطه‌ی علّی حمایت‌ اجتماعی ادراک شده ‌و مولفه‌های بهزیستی تحصیلی با میانجی‌گری باورهای خودکارآمدی تحصیلی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1611-fa.html



دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862