[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره ۱۱، شماره ۴ - ( مهر و آبان ۱۳۹۷ ) ::
جلد ۱۱ شماره ۴ صفحات ۱۱۰-۱۰۳ برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مفهوم و ابعاد معنویت در تدریس از دیدگاه اساتید حوزه، دانشگاه و دانشجویان
زهرا نصراللهی۱ ، محمد حسن حاج رحیمیان طسوجی۲ ، محسن رضائی آدریانی۳ ، نرگس اسکندری۴
۱- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
۲- مرکز تحقیقات سلامت و دین، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
۳- گروه اخلاق پزشکی، دانشکده سلامت و دین، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
۴- گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، neskandari@muq.ac.ir
چکیده:   (۴۸۲۷ مشاهده)
مقدمه: یکی از راههای بهبود فرایند یاددهی و یادگیری، بهرهبرداری از معنویتگرائی است که مهمترین وجه آن، وجود مدرسان و اساتید معنویت گراست. لذا مطالعه حاضر به منظور بررسی دقیقتر این موضوع و دستیافتن به مفهوم معنویت در تدریس و شناخت ابعاد آن از دیدگاه اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویان، انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه پژوهش شامل 22 نفرمدرسین دانشگاه، 25 نفر اساتید حوزه و 19 نفر دانشجو علاقهمند به شرکت در مطالعه بود که با نمونهگیری به شیوه در دسترس وارد مطالعه شدند. جمعآوری داده‌ها به وسیله مصاحبه به صورت نیمه ساختار یافته انجام شد. داده‌ها با کمک نرم افزار MAXQDA و به روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافتهها در 3 درونمایه، 8 طبقه و 35 کد دسته بندی گردید. درونمایه، ارائه محتوا و مضامین معنوی، مشتمل بر طبقات تاکید بر آموزه‌های دینی، پرداختن به مسائل انسانی و اخلاقی و آموزش استدلال دینی؛ درونمایه به کارگیری روشهای تدریس جهت انتقال معنویت شامل طبقات ارائه محتوای معنوی به صورت رسمی و غیر رسمی و استفاده از رویکردهای مؤثر تدریس؛ و درونمایه تسهیل تکامل معنوی شامل طبقات تحت عنوان پرورش ابعاد دینی، پرورش ابعاد انسانی اخلاقی و دستیابی به غایت اهداف آموزشی بود.
نتیجه‌گیری: یک گام مؤثر در ارتقای آموزش عالی، تلاش در زمینه افزایش دانش و آگاهی مدرسین حوزه و دانشگاه در زمینه مسائل معنوی جهت انتقال مفاهیم معنوی و اخلاقی به دانشجویان، برای دستیابی به غایت اهداف آموزشی میباشد.
 
واژه‌های کلیدی: معنویت، دانشجویان، یاددهی، یادگیری، آموزش
متن کامل [PDF 954 kb]   (۱۳۰۵ دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1397/3/21 | پذیرش: 1397/6/25 | انتشار: 1397/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasarollahi Z, Haji Rahimian Tassoji M H, Rezaie Adaryani M, Eskandari N. Explaining the Concept and Dimensions of Spirituality in Teaching from the Point of View of the Seminaries and Universities Professors and Students. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (4) :103-110
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1622-fa.html

نصراللهی زهرا، حاج رحیمیان طسوجی محمد حسن، رضائی آدریانی محسن، اسکندری نرگس. تبیین مفهوم و ابعاد معنویت در تدریس از دیدگاه اساتید حوزه، دانشگاه و دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۹۷; ۱۱ (۴) :۱۰۳-۱۱۰

URL: http://edcbmj.ir/article-۱-۱۶۲۲-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4700