[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مفهوم و ابعاد معنویت در تدریس از دیدگاه اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویان
زهرا نصراللهی، محمد حسن حاج رحیمیان طسوجی، محسن رضائی آدریانی، نرگس اسکندری 1
1- ، neskandari@muq.ac.ir
چکیده:   (84 مشاهده)
مقدمه: یکی از راههای بهبود فرایند یاددهی و یادگیری، بهره­برداری از معنویت­گرائی است که مهمترین وجه آن، وجود مدرسان و اساتید معنویت گراست. لذا مطالعه حاضر به منظور بررسی دقیق­تر این موضوع و دست­یافتن به مفهوم معنویت در تدریس و شناخت ابعاد آن از دیدگاه اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویان، انجام شد.
روش­ کار: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا است.  جامعه پژوهش شامل 22 نفرمدرسین دانشگاه، 25 نفر اساتید حوزه و 19 نفر دانشجو علاقه­مند به شرکت در مطالعه بود که با نمونه­گیری به شیوه در دسترس وارد مطالعه شدند. جمع­آوری داده ها به وسیله مصاحبه به صورت نیمه ساختار یافته انجام شد. داده ها با کمک نرم افزار MAXQDA و به روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: یافته­ها در 3 درونمایه، 8 طبقه و 35 کد دسته بندی گردید. درونمایه­، ارائه محتوا و مضامین معنوی، مشتمل بر طبقات تاکید بر آموزه های دینی، پرداختن به مسائل انسانی و اخلاقی و آموزش استدلال دینی؛ درونمایه­ به کارگیری روش­های تدریس جهت انتقال معنویت شامل طبقات ارائه محتوای معنوی به صورت رسمی و غیر رسمی و استفاده از رویکردهای موثر تدریس؛ و درونمایه تسهیل تکامل معنوی شامل طبقات تحت عنوان پرورش ابعاد دینی، پرورش ابعاد انسانی– اخلاقی و دستیابی به غایت اهداف آموزشی بود.
نتیجه­ گیری: یک گام مؤثر در ارتقای آموزش عالی، تلاش در زمینه افزایش دانش و آگاهی مدرسین حوزه و دانشگاه در زمینه مسائل معنوی جهت انتقال مفاهیم معنوی و اخلاقی به دانشجویان، برای دستیابی به غایت اهداف آموزشی می­باشد.
 
واژه‌های کلیدی: معنویت، دانشجویان، یاددهی، یادگیری، آموزش
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasarollahi Z, Haji Rahimian Tassoji M H, Rezaie Adaryani M, Eskandari N. Explaining the concept and dimensions of Spirituality in teaching from the point of view of the Seminaries and Universities professors and students. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (4)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1622-fa.html

نصراللهی زهرا، حاج رحیمیان طسوجی محمد حسن، رضائی آدریانی محسن، اسکندری نرگس. تبیین مفهوم و ابعاد معنویت در تدریس از دیدگاه اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1622-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768