روانشناسی، گروه تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، Royayadegar1828@gmail.com
چکیده: (573 مشاهده)
مقدمه:هدف از انجـام ایـن پـژوهش تعیـین الگـوی پـیش بینـی اضطراب اجتماعی خاص آموزش تحصیلی از طریق بررسی برخی متغیرهای پیش بینی کننـده اضطراب اجتمـاعی بود. در ایــن مطالعــه، خودکارآمدی اجتماعی و سبک مقابله بـــه عنـــوان پــیش بینــی کننــده هــای اضطراب اجتمــاعی بررســی شــدند روشها:220در این مطالعه تعداد 220 کودک دانش آموز شهر تهران در این پژوهش شرکت کردند. این کودکان مقیاس اضطراب اجتمـاعی، مقیـاس خودکارآمدی برای موقعیت های اجتماعی و سبک مقابله را تکمیل کردند. پس از جمع آوری داده ها ، با استفاده از تعیین ضریب همبستگی و مدل آماری رگرسیون چندمتغیره ی همزمان به تحلیل نتایج پرداخته شد یافتهها:نتایج نشان داد که هر دو متغیر خودکارآمدی اجتماعی و سبک مقابله با اضطراب اجتماعی رابطه ی معنی داری داشتند و الگوی پیش بینی اضطراب اجتماعی شامل سبک مقابله ی هیجان مدار بود. نتیجهگیری: خودکارآمدی با اضطراب اجتماعی ، رابطه ی منفی و معنی داری داشته است. همچنین از بین سبک های مقابله با استرس نیز سبک مقابله ی هیجان مدار رابطه ی مستقیم و معناداری با اضطراب اجتماعی داشت اما رابطه ی سبک مقابله ی مسئله مدار با اضطراب اجتماعی معنادار نبود. بنابراین هر چه افراد به میزان بیشتری از سبک مقابله ی هیجان مدار استفاده نمایند ، به میزان بیشتری نیز دچار اضطراب اجتماعی می شوند.
Yadegar R. The Prediction Model of Social Anxiety Specific to Academic Education Based on Social Self-Efficacy and Coping Style in Primary School Children. Educ Strategy Med Sci 2021; 13 (6) :690-697 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1749-fa.html
یادگار رویا. الگوی پیش بینی اضطراب اجتماعی خاص آموزش تحصیلی براساس خودکارآمدی اجتماعی و سبک مقابله در کودکان دبستانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (6) :690-697