[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته‌ی آموزشی خودفرمانی بر خود راهبری در یادگیری و سبک‌های تصمیم‌گیری دختران دوره متوسطه
نسرین رحمان پور1، حسن اسدزاده 2، اسماعیل سعدیپور1، نورعلی فرخی1
1- دانشگاه علامه طباطبائی
2- دانشگاه علامه طباطبائی ، reseaches97@gmail.com
چکیده:   (38 مشاهده)
اهداف: پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته‌ی آموزشی خودفرمانی و تعیین اثر‌بخشی آن بر خودراهبری در یادگیری و سبک‌های تصمیم‌گیری دانش‌آموزان متوسطه انجام گرفت.
روش کار: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون – پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. ابتدا بسته‌ی آموزشی خودفرمانی با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای تدوین، و سپس میزان نسبت روایی محتوا [CVR] و شاخص روایی محتوا [CVI] آن توسط متخصصین تعیین گردید. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای، یک کلاس 22 نفره و یک کلاس 20 نفره‌ی دهم تجربی به ترتیب در گروه آزمایشی و گروه کنترل قرار گرفتند(که گروه آزمایشی دو نفر افت داشت). گروه آزمایشی در 8 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای، بسته آموزشی را دریافت نمودند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. یافته‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس، و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میزان شاخص روایی محتوا [CVI] برای تمامی هدفها در بسته‌ی آموزشی بین 9/0 تا 1، و میزان نسبت روایی محتوا [CVR] برای تمامی هدفها در پروتکل آموزشی بین 8/0 تا 1 بهدست آمد. یافته‌ها نشان داد که بسته‌ی آموزشی خودفرمانی بیشترین اثر‌بخشی را در متغیر خودراهبری یادگیری به ترتیب بر برنامه‌ریزی و اجرا، انگیزه‌ی یادگیری،خودپایشی و سپس ارتباطات میان فردی، و در سبک‌های تصمیم‌گیری، بیشترین تغییر را به ترتیب در سبکهای تصمیم‌گیری آنی، عقلانی و سپس سبک شهودی دانش‌آموزان داشته است. همچنین بین پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد که نشان دهنده‌ی ثبات اثرات یادگیری است.
نتیجهگیری: بسته‌ی آموزشی خودفرمانی، توانایی ارتقاء مهارت‌های خودراهبری در یادگیری و همچنین کاهش سطح تصمیم‌گیری های آنی و افزایش سطح تصمیم‌گیری های منطقی دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه را دارد.
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: بسته‌ی آموزشی خودفرمانی، روایی محتوایی، خودراهبری در یادگیری، سبک‌های تصمیم‌گیری
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmanpour N, Asadzadeh H, Sadipour E, Farrokhi N. Effectiveness of the self-determination educational package on self-directed learning and decision-making styles among high school students.. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (1)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1770-fa.html

رحمان پور نسرین، اسدزاده حسن، سعدیپور اسماعیل، فرخی نورعلی. اثربخشی بسته‌ی آموزشی خودفرمانی بر خود راهبری در یادگیری و سبک‌های تصمیم‌گیری دختران دوره متوسطه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1770-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862