[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 58-67 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته آموزشی خودفرمانی بر خود راهبری در یادگیری و سبک‌های تصمیم‌گیری دختران دوره متوسطه
نسرین رحمان پور1، حسن اسدزاده*2، اسماعیل سعدیپور3، نورعلی فرخی4
1- دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، reseaches97@gmail.com
3- گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (499 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی خودفرمانی و تعیین اثربخشی آن بر خودراهبری در یادگیری و سبک‌های تصمیم‌گیری دانش‌آموزان متوسطه انجام گرفت.
روش کار: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. ابتدا بسته آموزشی خودفرمانی با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای تدوین، و سپس میزان نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) آن توسط متخصصین تعیین گردید. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای، یک کلاس 22 نفره و یک کلاس 20 نفره دهم تجربی به ترتیب در گروه آزمایشی و گروه کنترل قرار گرفتند (که گروه آزمایشی دو نفر افت داشت). گروه آزمایشی در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای، بسته آموزشی را دریافت نمودند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. یافته‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس، و تحلیل واریانس با اندازه گیری‌های مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میزان شاخص روایی محتوا (CVI) برای تمامی هدف‌ها در بسته آموزشی بین 9/0 تا 1، و میزان نسبت روایی محتوا (CVR) برای تمامی هدف‌ها در پروتکل آموزشی بین 8/0 تا 1 به‌دست آمد. یافته‌ها نشان داد که بسته آموزشی خودفرمانی بیشترین اثربخشی را در متغیر خودراهبری یادگیری به ترتیب بر برنامه‌ریزی و اجرا، انگیزه یادگیری، خودپایشی و سپس ارتباطات میان فردی، و در سبک‌های تصمیم‌گیری، بیشترین تغییر را به ترتیب در سبکهای تصمیم‌گیری آنی، عقلانی و سپس سبک شهودی دانش‌آموزان داشته است. همچنین بین پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد که نشان دهنده ثبات اثرات یادگیری است.
نتیجه‌گیری: بسته آموزشی خودفرمانی، توانایی ارتقاء مهارت‌های خودراهبری در یادگیری و همچنین کاهش سطح تصمیم‌گیری‌های آنی و افزایش سطح تصمیم‌گیری‌های منطقی دانش‌آموزان دوره متوسطه را دارد.
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: بسته‌ی آموزشی خودفرمانی، روایی محتوایی، خودراهبری در یادگیری، سبک‌های تصمیم‌گیری
متن کامل [PDF 1087 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmanpour N, Asadzadeh H, Sadipour E, Farrokhi N. Effectiveness of the Self-determination Educational Package on Self-directed Learning and Decision-making Styles among High School Students. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (1) :58-67
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1770-fa.html

رحمان پور نسرین، اسدزاده حسن، سعدیپور اسماعیل، فرخی نورعلی. اثربخشی بسته آموزشی خودفرمانی بر خود راهبری در یادگیری و سبک‌های تصمیم‌گیری دختران دوره متوسطه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :58-67

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1770-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977