[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با واسطه گری استرس تحصیلی
آقای سید مهدی پورسید1، دکتر فرهاد خرمائی 2
1- دانشگاه شیراز
2- دانشگاه شیراز ، khormaei@shirazu.ac.ir
چکیده:   (71 مشاهده)
مقدمه: در سال­های اخیر متخصصان تعلیم و تربیت و روان­شناسی تربیتی به این باور رسیده­اند که انتظارات و باورهای دانش­آموزان پیرامون توانایی­هایشان نقشی کلیدی در موفقیت تحصیلی آنان دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی­های شخصیتی با واسطه­گری استرس تحصیلی در دانش­آموزان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر، کاربردی و شیوه­ی گردآوری و تحلیل داده­های آن، توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه­ی پژوهش دانش­آموزان دوره­ی دوم متوسطه­ی شهر یزد می­باشند که از این تعداد 474 دانش­آموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­ی خودکارآمدی تحصیلی ، فرم کوتاه پرسشنامه­ی پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه­ی استرس تحصیلی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
نتایج: نتایج اثر مستقیم توافق­پذیری و گشودگی به تجربه بر خودکارآمدی تحصیلی و اثر مستقیم روان­نژندگرایی، وظیفه­گرایی و گشودگی به تجربه بر استرس تحصیلی و همچنین اثر استرس تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی را مورد تأیید قرار داد. این نتایج همچنین نشان داد که استرس تحصیلی نقش واسطه­ای بین ویژگی­های شخصیتی وظیفه­گرایی، گشودگی به تجربه و روان­نژندگرایی و خودکارآمدی تحصیلی دارد.
نتیجه­گیری: در مجموع می­توان گفت که ویژگی­های شخصیتی با کاهش استرس تحصیلی در مواجهه با مسائل استرس­زا به افزایش خودکارآمدی تحصیلی در دانش­آموزان منجر می­شود.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، ویژگی های شخصیتی، استرس تحصیلی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorseyed S M, Khormaei F. The explanation of academic self-efficacy based on personality traits with mediating academic stress. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (1)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1780-fa.html

پورسید سید مهدی، خرمائی فرهاد. تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با واسطه گری استرس تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1780-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862