[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 43-52 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیربومی سازی طراحی و تولید کتاب الکترونیکی مبتنی بر فرامتن بر سطوح یادگیری و یادداری دانشجویان
زهرا جامه بزرگ1، حسن مرادی چشمه بیگی2، سمیرا حسنی*3
1- دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
2- دانشگاه رازی،کرمانشاه، ایران
3- ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، samirahasani969@yahoo.com
چکیده:   (451 مشاهده)
مقدمه: کاربرد قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فناوری‌های نوین آموزشی فرصتی برای دستیابی به یادگیری اثربخش و بهینه است. همچنین، بومی‌سازی، توجه به دانش بومی به‌منظور انباشتن دانش جهانی در برابر نیازها و خواسته‌های محلی است در این تحقیق با رویکرد بومی و طبق نیاز موجود ابتدا کتاب الکترونیکی مبتنی بر فرامتن طراحی، تولید و سپس میزان تأثیر آن بر سطوح یادگیری و یادداری مشخص گردید.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) است. دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی جامعه‌ی آماری بودند. گروه‌ آزمایش از کتاب الکترونیکی مبتنی بر فرامتن استفاده کرد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها آزمون معلم ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان مورد تائید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (کوواریانس ورگرسیون) انجام شد.
یافته ها: با قیاس داده‌های گروه گواه و آزمایش مشخص شد که روش یادگیری با کتاب الکترونیکی مبتنی بر فرا‌متن با پی ولیو کمتر از 05/0 موجب افزایش سطوح یادگیری و یادداری دانشجویان گروه آزمایش شد. همچنین تفاوت میانگین نمرات گروه‌های آزمایش و کنترل در سطح یادآوری معنی‌دار نبود؛ اما تفاوت میانگین نمرات در سطح فهم با توجه به F به‌دست‌آمده در سطح کمتر از 05/0 معنی‌دار و تفاوت میانگین نمرات در سطح کاربرد و بالاتر با T به‌دست‌آمده در سطح کمتر از 01/0 معنی‌دار بود.
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان از قابلیت‌های فناوری‌های نوین در فرایند یاددهی و یادگیری با توجه به استانداردهای موجود در طراحی و تولید رسانه و فرا رسانه استفاده کرد تا موجب افزایش یادگیری شود.
 
واژه‌های کلیدی: بومی سازی، کتاب الکترونیکی، فرامتن، یادگیری، یادداری، سطوح یادگیری
متن کامل [PDF 1080 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jamebozorg Z, Moradi CheshmehBeigi H, Hasani S. The effect of localizing the design and production of Meta-text based e-book on the levels of student learning and retention. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (2) :43-52
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1785-fa.html

جامه بزرگ زهرا، مرادی چشمه بیگی حسن، حسنی سمیرا. تاثیربومی سازی طراحی و تولید کتاب الکترونیکی مبتنی بر فرامتن بر سطوح یادگیری و یادداری دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (2) :43-52

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1785-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4009