مقدمه:امروزه دانشافزایی و بررسی تأثیر نقش آموزشها بر مسوولیت پذیری و کارآمدی در سازمانهای یادگیرنده یک ضرورت تلقی میشود، لذا تحقیق حاضر بر اساسمدلکرکپاتریکبه ارزیابیمیزان مسوولیت پذیری و اثربخشیدورههایآموزشیژورنال کلاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 پرداخته است. روشها:پژوهش حاضر در زمره پژوهش کاربردی به صورت شبه آزمایشی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 175 نفر که 120 نفر از آنها بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی در دسترس در دو گروه آزمایش (آموزش دیده، 60نفر) و گروه کنترل (آموزش ندیده،60 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتهاند.ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل کرک پاتریک بوده است. اطلاعات با استفاده از آزمونهای t یک نمونهای، tزوجی و تحلیل کواریانس و نرمافزار spss ارزیابی شد. نتایج:نتایج نشان داد سطح واکنش فراگیران نسبت به دورههای آموزشی ژورنال کلاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز بطور معنیداری بالاتر از حد متوسط و رضایتبخش میباشد. مقایسه دانش دانشجویان آموزشدیده در قبل و بعد از آموزش حاکی از افزایش معنیداری در دانش دانشجویان میباشد. مقایسه دانشجویان آموزشدیده و آموزشندیده از طریق آزمون کواریانس در دو سطح رفتار و نتایج حاکی از اثربخشی دورههای آموزشی در تغییر رفتار و افزایش نتایج عملکردی میباشد. نتیجهگیری: با توجه به مسوولیت پذیری و اثربخش بودن آموزشهای ژورنال کلاب دانشجویان آموزش دیده در چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج نسبت به دانشجویان آموزشندیده پیشنهاد میشود این دورهها به طور منظم در بازههای زمانی مشخص با حضور دانشجویان و اساتید در دانشگاه برگزار شود.
Kazemi M, ranjdoust S, Mojallal Choboghloo M. Evaluation of the effectiveness of Tabliz University of Medical Sciences journal students' education based on Donald Krakpatrick's model. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (5) :459-470 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1789-fa.html
کاظمی معصومه، رنجدوست شهرام، مجلل چوبقلو محمدعلی. ارزیابی اثربخشی آموزش های ژورنال کلاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس مدل دونالد کراک پاتریک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (5) :459-470