1- گروه علومتربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، Badrirahim@yahoo.com 2- گروه علومتربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (4595 مشاهده)
مقدمه: زندگی تحصیلی یکی از مهمترین دورههای زندگی است که چنانجه با بهزیستی باشد، رشد و پیشرفت بیشتری همراه دارد. پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبتگرای مبتنی بر مدرسه بر سطوح اجتماعی و رفتاری بهزیستی تحصیلی دانشآموزان بود. روش کار: 64 نفر از دانشآموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر اراک به شیوه تصادفی ساده انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون، با گروه کنترل بود. گروه آزمایش 10 جلسه به مدت 5/1 ساعت مداخله مثبتگرای مبتنی بر مدرسه دریافت نمودند. آزمودنیها قبل و بعد از مداخله پرسشنامههای مشارکت فعال (وانگ، ویلت و اسکلتس)، سازگاری (سینها و سینگ) و فرسودگی تحصیلی (برسو، سالانووا و اسکافلی) را پاسخ دادند. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرات مشارکت فعال در مدرسه، سازگاری و کارآمدی تحصیلی در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود و نمرات خستگی هیجانی، بدبینی و فرسودگی نیز در گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل بوده است. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به مؤثر بودن آموزش مفاهیم روانشناسی مثبتگرای مبتنی بر مدرسه بر سطوح اجتماعی و رفتاری بهزیستی تحصیلی، به دست اندرکاران امور آموزشی نوجوانان توصیه میشود این مفاهیم را برای بهبود روابط بین فردی و انطباق با محیط تحصیلی و پیشگیری از افت یا ترک تحصیل به کار ببرند.
Badri Gargari R, Nemati S, Vahedi S, Taheri َ.
Effectiveness of School-Based Model of Positive Psychological Interventions on Secondary Student's Academic Social and Behavioral Well-being
. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (1) :102-109 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1867-fa.html
بدری گرگری رحیم، نعمتی شهروز، واحدی شهرام، طاهری اعظم. اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبتگرای مبتنی بر مدرسه بر سطوح اجتماعی و رفتاری بهزیستی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (1) :102-109