[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل کانونی رابطۀ خوددلسوزی با خودآگاهی هیجانی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
فاطمه محمدی یوزباش کندی
، f.mohammadi61@yahoo.com
چکیده:   (239 مشاهده)
چکیده
اهداف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل کانونی رابطۀ خوددلسوزی با خودآگاهی هیجانی دانشجویان علوم پزشکی است.
روش­ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 350 نفر (181 مرد و 169 زن) به روش نمونه­گیری چند­مرحله­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه­های خوددلسوزی نف (Neff) و خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران (Grant et al) پاسخ دادند. داده­ها با روش تحلیل همبستگی بنیادی و با استفاده از افزونۀ CANCORR نرم افزار SPSS تحلیل شد.
یافته­ها: یافته­های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد که ابعاد خوددلسوزی رابطۀ معناداری با بالا رفتن خودآگاهی هیجانی دارند. تحلیل کانونی مجموعۀ معناداری بین خودلسوزی و خودآگاهی هیجانی را نشان داد. در این مجموعه مهربانی با خود، قضاوت در مورد خود، مشترکات انسانی، انزوا، به­هوشمندی و همانندسازی فزاینده رابطۀ مثبت و معناداری با بازشناسی، شناسایی، تبدیل­سازی، محیط­گرایی و حل مسأله داشتند.
بحث: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که هر چه میزان مهربانی با خود، قضاوت در مورد خود، مشترکات انسانی، انزوا، به­هوشمندی و همانندسازی فزاینده دانشجویان بالا باشد، به همان نسبت میزان خودآگاهی هیجانی آنان یعنی بازشناسی، شناسایی، تبدیل­سازی، محیط­گرایی و حل مسأله آنان بالا خواهد بود.
 
واژه‌های کلیدی: خوددلسوزی، خودآگاهی هیجانی، بازشناسی، خودمهربانی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi youzbashkandi F. The Canonical Analysis of Self-Compassion Relation with Emotional Self-Awareness among Students of Tabriz University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1924-fa.html

محمدی یوزباش کندی فاطمه. تحلیل کانونی رابطۀ خوددلسوزی با خودآگاهی هیجانی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1924-fa.html



دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855