اثر بخشی پروتکل آموزشی مداخله هیجان مدار(EFT) بر بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان پس از شیمی درمانی
|
لیلا علی مردانی ، علی اکبر سلیمانی  |
|
|
چکیده: (357 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی پروتکل اموزشی مداخله هیجان مدار(EFT) بر بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان پس از شیمی درمانی انجام پذیرفت.
روشها: این پژوهش از نوع آزمایشی است که با طرح پژوهشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر در برگیرنده کلیه زنان50-35ساله مبتلا به سرطان پستان که در پژوهشکده معتمد (سرطان پستان)، وابسته به جهاد دانشگاهی بستری یا تحت درمان بودند. تعداد نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 30 زن مبتلا به سرطان پستان می باشد که از کلینیک بیماری های پستان انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی استفاده گردید. سپس برای گروه آزمایش 9 جلسه مداخله به صورت هفتگی و هر جلسه به مدت 90 دقیقه برگزار شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد.
یافتهها: تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش وگروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. به نحوی که آموزش درمان هیجان مدار بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان اثربخشی مثبتی داشته است.
نتیجهگیری: یافته های پژوهش حاضر بیانگرآن است که آموزش درمان هیجان مدار می تواند کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان را بهبود بخشد. لذا تدوین برنامه های آموزشی با رویکرد هیجان مدار در مراکز درمانی به عنوان یک راهبرد معتبر و کارآمد در ارتقای کیفیت زندگی افراد به کار گرفته شود. |
|
واژههای کلیدی: واژگان کلیدی: درمان هیجان مدار، کیفیت زندگی، سرطان پستان |
|
متن کامل [PDF 485 kb]
(230 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
پژوهش در آموزش علوم پزشکی دریافت: 1398/3/13 | پذیرش: 1400/1/1 | انتشار: 1400/2/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|