1- دانشگاه خوارزمی ، s.kh.yass@gmail.com 2- دانشگاه خوارزمی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی 3- دانشکده ی علوم انسانی دانشگاه شاهد
چکیده: (3633 مشاهده)
مقدمه: وجود افراد مختلف از اقوام متفاوت در کشورهای چند فرهنگی، تفاوت در نوع دیدگاهها و نحوهی زندگی آنها را به دنبال خواهد داشت، پس یکی از مسائل مهم در اینگونه جوامع، ایجاد تعامل بین اقوام و گروههای گوناگون است. در این میان بررسی مبانی ارزششناسی آموزش همزیستی برای تبیین بهتر آموزش همزیستی در کشورهای موردمطالعه ضروری است. هدف پژوهش حاضر دستیابی به شیوههای آموزش همزیستی در اینگونه جوامع برای ارائهی راهکار به آموزشوپرورش ایران است. روشها: روش رسیدن به این شیوهها مطالعهی تطبیقی آموزشوپرورش کشورهای چند فرهنگی است. روش پژوهش، روش جرج بردی است که در چهار مرحلهی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه صورت میگیرد. ابزار پژوهش فیش بوده و چون روش مطالعه، کیفی است، نمونهگیری انجام نشده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد، برخی از مبانی ارزش شناختی آموزش همزیستی عبارتاند از آزادی عقیده و فکر و همچنین حفظ کرامت انسانی. دو کشور چین و کانادا اهمیت قابل قبولی برای آموزش همزیستی قائل هستند. همچنین روشهای متنوعی برای آموزش همزیستی در این دو کشور وجود دارد که بر تعامل بین افراد و گروههای کلاسی استوار هستند. نهایتاً اینکه برخی از روشهای آموزش همزیستی در کشورهای چین و کانادا وجود دارد که باملاحظهی فرهنگ غالب کشور ایران میتوان از آنها جهت آموزش همزیستی استفاده نمود. نتیجهگیری: از نتایج حاصل از پژوهش میتوان به این دریافت رسید که ضمن توجه به بافت فرهنگی هر کشور میتوان روشهای تربیتی مختلف را در برنامه درسی کشورهای مختلف جستجو کرده و از آن برای بهبود آموزشوپرورش کشورها استفاده کرد.
Rezvankhah S, Keshavarz S, Salehi A, Farmahini Farahani M. The Basis of Axiology of coexistence Education for Improving the Iran Education System, Considering Adaptive Studies. Educ Strategy Med Sci 2020; 12 (6) :45-56 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1949-fa.html
رضوان خواه سلمان، کشاورز سوسن، صالحی اکبر، فرمهینی فراهانی محسن. مبانی ارزش شناختی آموزش همزیستی برای بهبود نظام آموزشوپرورش ایران با توجه به مطالعات تطبیقی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (6) :45-56