[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 110-99 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی بسته آموزشی رشد عزت نفس بهینه مبتنی بر ذهن آگاهی و تاثیر آن برکاهش خشم و نشخوار خشم
سمیرا فیروزبخت 1، بهرام جوکار2 ، محبوبه فولادچنگ3 ، مسعود حسین چاری3 ، مسعود فضیلت پور3
1- گروه روانشناسی تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز ،شیراز ، ایران. ، samira_firoozbakht@yahoo.com
2- گروه روانشناسی تربیتی، استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگااه شیراز ، شیراز ، ایران.
3- گروه روانشناسی تربیتی، دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز، شیراز ، ایران.
چکیده:   (3739 مشاهده)
مقدمه: خشم، هیجانی است که به دلیل اثرات اجتماعی آن و نیز نقش آن در بیماری­ های قلبی عروقی همواره مورد توجه است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بسته آموزشی رشد عزت­ نفس بهینه بر خشم و نشخوار خشم بود. این بسته آموزشی بر اساس نظریه کرنیس و با استفاده از تکنیک ­های ذهن­ آگاهی طراحی شد.
روش: این پژوهش از نوع آزمایشی بر اساس طرح پیش آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، دانشجویان دانشگاه شیراز، شیوه نمونه­ گیری به صورت هدفمند و شرکت­ کنندگان شامل 50 نفر از دانشجویانی بود که برای همکاری در پژوهش اعلام آمادگی کرده بودند که به تصادف در دو گروه 25 نفره (گروه کنترل و گروه آزمایشی) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه ­های نشخوار خشم ARS و سیاهه چندبعدی خشمMAI  بودند که در مراحل پیش­ آزمون و پس­ آزمون توسط شرکت­ کنندگان تکمیل گردیدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند.
یافته ها: تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد پس از اجرای بسته آموزشی، تفاوت معناداری در ابعاد نشخوار خشم شامل افکار خشمناک پس از رویداد، افکار انتقام، خاطرات خشم­ برانگیز و درک علت­ ها و نیز ابعاد خشم شامل برانگیختگی خشم، موقعیت­ های خشم ­برانگیز و خشم درونی شده در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل ایجاد شد..
نتیجه­ گیری: این بسته آموزشی می­ تواند با ایجاد آگاهی نسبت به خویشتن، رشد پردازش­ شناختی بدون سوگیری، شکل­ دهی رفتار برخاسته از ارزش­ های فرد و کمک به برقراری رابطه­ ای اصیل ، فرد را در جهت اصالت خویشتن سوق ­دهد که پیامد آن دست­یابی به عزت ­نفس ایمن و نهایتاً، کاهش خشم و نشخوار خشم است.
واژه‌های کلیدی: عزت نفس بهینه، اصالت خویشتن، ذهن آگاهی، خشم، نشخوار خشم
متن کامل [PDF 325 kb]   (1560 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1398/1/25 | پذیرش: 1398/3/18 | انتشار: 1398/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Firoozbakht S, Jowkar B, Fouladchang M, Hoseinchari M, Fazilatpoor M. Developing an Instructional Package of Optimal Self-esteem Based on Mindfulness and its Effectiveness on Reducing Anger and Anger Rumination. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (5) :99-110
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2062-fa.html

فیروزبخت سمیرا، جوکار بهرام، فولادچنگ محبوبه، حسین چاری مسعود، فضیلت پور مسعود. طراحی بسته آموزشی رشد عزت نفس بهینه مبتنی بر ذهن آگاهی و تاثیر آن برکاهش خشم و نشخوار خشم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (5) :99-110

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2062-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645