1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، ، Pishgaman.ac@gmail.com
چکیده: (3504 مشاهده)
چکیده مقدمه: خودکارآمدی به عنوان یک عامل انگیزشی، منجر به افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش استرس می شود. شناسایی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی در موفقیت تحصیلی تاثیر به سزایی دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ جو عاطفی-اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطۀ بود. روش کار: روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه شامل 1402 نفر از دانش آموزان متوسطه بودند. 300 نفر از دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل متوسطۀ، سال تحصیلی 94-93 دبیرستانهای شهرستان عباس آباد به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ جو عاطفی- اجتماعی مدرسه که توسط دانشگاه بنگلور هند ساخته شده و پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی والرند و همکاران(1992) و مقیاس خودکارآمدی جری جینگ و مورگان (1991)استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها، به روش تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام انجام شد. نتایج: یافته ها نشان داد که بین جو عاطفی-اجتماعی مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. بین انگیزش تحصیلی دانش آموزان(انگیزش بیرونی و درونی) با خودکارآمدی تحصیلی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد و بین بی انگیزشی و خودکارآمدی رابطۀ منفی و معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: جو عاطفی-اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی توانستند به طور معناداری خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر را پیش بینی نمایند.
zarbakhsh M, Rostam neghad M, mohamadi tile noei S, soleimani S. The relationship between school's social-emotional atmosphere and academic motivation with academic self-efficacy. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (5) :505-512 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2207-fa.html
زربخش محمدرضا، رستم نژاد مریم، محمدی تیله نویی سمیه، سلیمانی شهربانو. رابطۀ جو عاطفی اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :505-512