[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1401 ) ::
جلد 15 شماره 6 صفحات 591-580 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی جهت گیری هدف در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سعید مظلومیان 1، حدیث ابراهیمی2
1- دانشگاه پیام نور ، S.mazloumian@Gmail.com
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (919 مشاهده)
مقدمه: اشتیاق تحصیلی یکی از شاخص های مهم کیفیت دانشگاهی محسوب می شود و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن در رشته های علوم پزشکی، به علت رابطه­ ی قوی آن­ها با عملکرد بالینی و تأمین سلامت جامعه حائز اهمیت است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و اشتیاق تحصیلی با توجه به نقش واسطه‌ای جهت­ گیری هدف در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ­ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ­ی آماری را دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل می­داد. روش نمونه­ گیری از نوع تصادفی طبقه‌ای بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 260 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع­­ آوری داده ­ها از پرسشنامه‌های راهبردهای یادگیری پینتریچ و دی­گروت(1990)، جهت­ گیری هدف بوفارد و همکاران(1998) و اشتیاق تحصیلی فریدریکز و بلومنفیلد(2004) استفاده گردید. جهت اطمینان از پایایی خرده مقیاس‌ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که برازش مدل  اشتیاق تحصیلی در پژوهش حاضر در سطح نسبتاً مطلوبی می ­باشد و مؤلفه­ های راهبردهای یادگیری (راهبردهای شناختی و فراشناختی-مدیریت منابع) از طریق واسطه‌گری جهت­ گیری هدف (تسلط، عملکرد و اجتناب از شکست) بر اشتیاق تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم و معنادار می‌باشند. از میان مؤلفه‌های جهت ­گیری هدف، اهداف تسلطی، بیشترین اثر مستقیم را بر اشتیاق تحصیلی و  در بین ابعاد راهبردهای یادگیری، راهبرد شناختی بیشترین اثر غیرمستقیم را بر اشتیاق تحصیلی دارد.
نتیجه گیری: راهبردهای یادگیری با واسطه­ گری جهت­ گیری هدف، عواملی مهمی در بهبود و افزایش اشتیاق تحصیلی دانشجویان هستند. از این رو توجه به عوامل راهبردهای یادگیری و جهت ­گیری هدف جهت سوق دادن و افزایش اشتیاق تحصیلی دانشجویان توصیه و تأکید می­ گردد.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای یادگیری، جهت­ گیری هدف، اشتیاق تحصیلی، درگیری تحصیلی، دانشجو، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 658 kb]   (1032 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1398/4/14 | پذیرش: 1400/7/8 | انتشار: 1401/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mazloumian S, ebrahimi H. Investigating the relationship between learning strategies and students' academic enthusiasm with the mediating role of goal orientation In Shiraz University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2023; 15 (6) :580-591
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2250-fa.html

مظلومیان سعید، ابراهیمی حدیث. بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی جهت گیری هدف در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (6) :580-591

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2250-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645