[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 29-23 برگشت به فهرست نسخه ها
اساتید مشاور از نظر دانشجویان علوم پزشکی
شیما سام 1، مریم طیبی2 ، منیره قره خانی2 ، داریوش مسلمی3 ، محسن پورقاسم3
1- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، sumshima@yahoo.com
2- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
3- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (17963 مشاهده)

  اهداف: دانشگاه نقش خطیری در پرورش استعدادها و توانمندی­های دانشجویان برعهده دارد. دانشجویان به‌تنهایی قادر نیستند به این هدف دست یابند و اساتید مشاور می‌توانند نقش کلیدی و مهمی را در نیل به آن داشته باشند. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی سطح دیدگاه دانشجویان از وظایف استاد مشاور و میزان رضایتمندی آنان از عملکرد اساتید انجام شد.

  روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی در جامعه دانشجویان رشته­های علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمسال اول سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. 231 دانشجو به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده­ها پرسش‌نامه‌ای پژوهشگرساخته بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌ رگرسیون چندمتغیره، آزمون T مستقل، مجذور کای و آنالیز واریانس استفاده شد.

  یافته‌ها: 7/71% از دانشجویان تعداد مراجعات کمی به مشاور خود داشتند. تنها 4/13% از آنان آگاهی مطلوبی از نحوه عملکرد مناسب استاد مشاور داشتند. 1/87% آنان با حضور دانشجوی سال بالاتر در کنار استاد مشاور موافق بودند. سطح رضایتمندی اغلب دانشجویان از عملکرد اساتید مشاور در دانشگاه نامطلوب بود (4/35=M ). تعداد مراجعات دانشجویان به اساتید مشاور (001/0 = β = 0/369  ،p ) و رشته تحصیلی دانشجویان (238/0 = β = 0/003  ،p ) عوامل پیشگویی­کننده میزان رضایتمندی آنان از عملکرد اساتید مشاور بود.

  نتیجه‌گیری: دانشجویان مورد مطالعه نسبت به وظایف و نقش استاد مشاور آشنایی بسیار کمی داشته و از نحوه عملکرد استاد مشاور خود ناراضی هستند. در این راستا ایجاد روابط مناسب بین دانشجو و استاد مشاور به‌شدت توصیه می­شود.

واژه‌های کلیدی: استاد مشاور، دیدگاه دانشجویان، رضایتمندی دانشجویان، نقش
متن کامل [PDF 238 kb]   (4947 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/9/5 | انتشار: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sum Sh., Tayebi M., Gharakhani M., Moslemi D., Pourghasem M.. Role of university advisors in the viewpoint of medical sciences’ students. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :23-29
URL: http://edcbmj.ir/article-1-232-fa.html

سام شیما، طیبی مریم، قره خانی منیره، مسلمی داریوش، پورقاسم محسن. اساتید مشاور از نظر دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :23-29

URL: http://edcbmj.ir/article-1-232-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645