1- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، sumshima@yahoo.com 2- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران 3- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده: (17963 مشاهده)
اهداف: دانشگاه نقش خطیری در پرورش استعدادها و توانمندیهای دانشجویان برعهده دارد. دانشجویان بهتنهایی قادر نیستند به این هدف دست یابند و اساتید مشاور میتوانند نقش کلیدی و مهمی را در نیل به آن داشته باشند. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی سطح دیدگاه دانشجویان از وظایف استاد مشاور و میزان رضایتمندی آنان از عملکرد اساتید انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی در جامعه دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمسال اول سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. 231 دانشجو بهروش نمونهگیری خوشهای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای پژوهشگرساخته بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 16 و آزمون رگرسیون چندمتغیره، آزمون T مستقل، مجذور کای و آنالیز واریانس استفاده شد.
یافتهها: 7/71% از دانشجویان تعداد مراجعات کمی به مشاور خود داشتند. تنها 4/13% از آنان آگاهی مطلوبی از نحوه عملکرد مناسب استاد مشاور داشتند. 1/87% آنان با حضور دانشجوی سال بالاتر در کنار استاد مشاور موافق بودند. سطح رضایتمندی اغلب دانشجویان از عملکرد اساتید مشاور در دانشگاه نامطلوب بود (4/35=M ). تعداد مراجعات دانشجویان به اساتید مشاور (001/0 = β = 0/369 ،p ) و رشته تحصیلی دانشجویان (238/0 = β = 0/003 ،p ) عوامل پیشگوییکننده میزان رضایتمندی آنان از عملکرد اساتید مشاور بود.
نتیجهگیری: دانشجویان مورد مطالعه نسبت به وظایف و نقش استاد مشاور آشنایی بسیار کمی داشته و از نحوه عملکرد استاد مشاور خود ناراضی هستند. در این راستا ایجاد روابط مناسب بین دانشجو و استاد مشاور بهشدت توصیه میشود.
Sum Sh., Tayebi M., Gharakhani M., Moslemi D., Pourghasem M.. Role of university advisors in the viewpoint of medical sciences’ students. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (1) :23-29 URL: http://edcbmj.ir/article-1-232-fa.html
سام شیما، طیبی مریم، قره خانی منیره، مسلمی داریوش، پورقاسم محسن. اساتید مشاور از نظر دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (1) :23-29