[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1402 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 70-58 برگشت به فهرست نسخه ها
بالندگی اعضای هیئت علمی در بُعد آموزش: یک مرور نظام‌مند
محمد شاهعلی زاده1 ، جواد حاتمی2 ، هاشم فردانش1 ، ابراهیم طلایی1
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس ، hatami52@gmail.com
چکیده:   (1340 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه به عنوان یک ایده و یک نهاد در جهان، به عنوان نوک پیکان توسعۀ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در نظر گرفته می‌شود. یکی از مسائل مهم دربارۀ دانشگاه‌ها، ارتقاء کیفیت و تضمین کیفیت مستمر با توجه به تغییرات و تحولات در عرصه‌های مختلف است. یکی از برنامه‌هایی که در سطح دنیا در ارتباط با ارتقاء کیفیت در آموزش عالی صورت می‌گیرد، برنامه‌های بالندگی اعضای هیئت علمی است. یکی از ابعاد مهم در برنامه‌های بالندگی اعضای هیئت علمی در کنار بُعد پژوهش و خدمات اجتماعی، بُعد آموزش است.
روش‌کار: این تحقیق با استفاده از مرور نظام‌مند پژوهش‌های انجام یافته با پروتکل اجرایی شفاف و واضح انجام یافته است. در این تحقیق از دیاگرام جریان جستجوی پریزما (PRISMA) و همچنین آیتم های فهرست وارسی پریزما با اندک تغییراتی استفاده شده است و مبنای عمل در این تحقیق در بخش مرور نظام‌مند قرار گرفته است. 
یافته‌ها: در بخش یافته‌های این تحقیق  31 عنصر مهم و کلیدی در ارتباط با بالندگی آموزشی اعضای هیئت علمی در بُعد آموزش استخراج شد و در ذیل دو طبقۀ کلی و اصلی یعنی ساختار و عمل تحلیل و ترکیب شد.
نتیجه‌گیری: بالندگی اعضای هیئت علمی در بُعد آموزش، موضوعی چندوجهی است که برای نمونه، شامل ساختارسازی همچون ایجاد مرکز توسعۀ آموزش و همچنین اعمالی همچون ایجاد اجتماع عملی و یادگیری و منتورینگ است و دست-اندر-کاران آموزش عالی بایستی به این عناصر توجه کنند. عناصر و دلالت‌های دیگر در مقاله بحث شده است. 
واژه‌های کلیدی: اعضای هیئت علمی، آموزش، آموزش عالی
متن کامل [PDF 489 kb]   (1485 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1398/10/14 | پذیرش: 1400/6/13 | انتشار: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahalizadeh M, Hatami J, Fardanesh H, Talaee E. Faculty Instructional Development: A Systematic Review. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (1) :58-70
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2476-fa.html

شاهعلی زاده محمد، حاتمی جواد، فردانش هاشم، طلایی ابراهیم. بالندگی اعضای هیئت علمی در بُعد آموزش: یک مرور نظام‌مند. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (1) :58-70

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2476-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710