1- دانشگاه تربیت مدرس 2- دانشگاه تربیت مدرس ، hatami52@gmail.com
چکیده: (1340 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه به عنوان یک ایده و یک نهاد در جهان، به عنوان نوک پیکان توسعۀ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در نظر گرفته میشود. یکی از مسائل مهم دربارۀ دانشگاهها، ارتقاء کیفیت و تضمین کیفیت مستمر با توجه به تغییرات و تحولات در عرصههای مختلف است. یکی از برنامههایی که در سطح دنیا در ارتباط با ارتقاء کیفیت در آموزش عالی صورت میگیرد، برنامههای بالندگی اعضای هیئت علمی است. یکی از ابعاد مهم در برنامههای بالندگی اعضای هیئت علمی در کنار بُعد پژوهش و خدمات اجتماعی، بُعد آموزش است. روشکار: این تحقیق با استفاده از مرور نظاممند پژوهشهای انجام یافته با پروتکل اجرایی شفاف و واضح انجام یافته است. در این تحقیق از دیاگرام جریان جستجوی پریزما (PRISMA) و همچنین آیتم های فهرست وارسی پریزما با اندک تغییراتی استفاده شده است و مبنای عمل در این تحقیق در بخش مرور نظاممند قرار گرفته است. یافتهها: در بخش یافتههای این تحقیق 31 عنصر مهم و کلیدی در ارتباط با بالندگی آموزشی اعضای هیئت علمی در بُعد آموزش استخراج شد و در ذیل دو طبقۀ کلی و اصلی یعنی ساختار و عمل تحلیل و ترکیب شد. نتیجهگیری: بالندگی اعضای هیئت علمی در بُعد آموزش، موضوعی چندوجهی است که برای نمونه، شامل ساختارسازی همچون ایجاد مرکز توسعۀ آموزش و همچنین اعمالی همچون ایجاد اجتماع عملی و یادگیری و منتورینگ است و دست-اندر-کاران آموزش عالی بایستی به این عناصر توجه کنند. عناصر و دلالتهای دیگر در مقاله بحث شده است.
Shahalizadeh M, Hatami J, Fardanesh H, Talaee E. Faculty Instructional Development: A Systematic Review. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (1) :58-70 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2476-fa.html
شاهعلی زاده محمد، حاتمی جواد، فردانش هاشم، طلایی ابراهیم. بالندگی اعضای هیئت علمی در بُعد آموزش: یک مرور نظاممند. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (1) :58-70