[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 311-302 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگویی برای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور: اثر نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی عزت نفس
معصومه معصومه جعفری ندرآبادی1 ، فریبرز باقری 2، رضا قربان جهرمی1
1- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، f.bagheri@srbiau.ir
چکیده:   (732 مشاهده)
چکیده
مقدمه: سبک زندگی تحصیلی سلامت محور چارچوبی ارزشمند در شناسایی مولفه­های انگیزشی و پیش بینی سلامت تحصیلی فراگیران می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای عزت نفس در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور انجام شد.
روش­ها: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را  دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1400-1399در بر­می­گیرد که به صورت نمونه­گیری در دسترس تعداد ۷۴۴ نفر از بین آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور، پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی بود.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک ارتقا دهنده تحصیلی سلامت محور با نیازهای بنیادین روانشناختی (35/0) دارای همبستگی مثبت معنادار و سبک بازدارنده تحصیلی سلامت محور با نیازهای بنیادین روانشناختی (32/0) و عزت نفس (21/0) دارای همبستگی منفی معنادار در سطح 01/0 بود. همچنین عزت نفس در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور دارای نقش میانجی بود (05/0 >P).
نتیجه گیری: بر این اساس در زمینه طراحی اقدامات لازم به منظور ارتقای رفتارهای سبک زندگی سلامت محور در دانش آموزان می­توان به تدوین برنامه­هایی در جهت اصلاح عزت نفس و نیازهای بنیادین روانشناختی اقدام نمود.
واژگان کلیدی: سبک تحصیلی، دانش آموز، عزت نفس، نیازهای بنیادین روانشناختی
واژه‌های کلیدی: سبک تحصیلی، دانش آموز، عزت نفس، نیازهای بنیادین روانشناختی
متن کامل [PDF 589 kb]   (754 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1400/2/11 | پذیرش: 1400/7/13 | انتشار: 1402/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafary Nadrabady M, Bagheri F, Ghorban Jahromi R. Providing a Model for a Health-Oriented Academic Lifestyle: The Effect of Basic Psychological Needs on the Mediating Role of Self-Esteem. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :302-311
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2847-fa.html

معصومه جعفری ندرآبادی معصومه، باقری فریبرز، قربان جهرمی رضا. ارائه الگویی برای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور: اثر نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی عزت نفس. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :302-311

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2847-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4652