1- دانشگاه لرستان 2- دانشگاه لرستان ، ghadampour.e@lu.ac.ir
چکیده: (109 مشاهده)
مقدمه:ارتقاء و بهبودسلامتفراگیران،یکیازمهمترینابعادتوسعهوبهسازیمنابعانسانیبودهودرچند دههیاخیرتوجهسازمانهایآموزشیبهنیروهایسالمجسمیوفکریدرنهادهایآموزشگاهیرابهخود جلبکردهاست.هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور بر اساس جو مدرسه با نقش میانجی خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان بود. روشها:روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ابتدایی (دوره دوم) شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 400- 1399 به تعداد 16000 بود که به صورت تصادفی خوشهای تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامههای رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور صالحزاده و همکاران، جو مدرسه لی و همکاران و خوشبینی تحصیلی اسچننموران و همکاران گردید. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت. یافتهها:نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که جو مدرسه اثر مستقیم معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان دارد (01/0>p، 30/0=b). همچنین خوشبینی تحصیلی نیز به طور غیرمستقیم اثر معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دارد (064/0 = β، 05/0>p). نتیجهگیری: با توجه داشتن به متغیرهای جو مدرسه و خوشبینی تحصیلی میتوان افزایش رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان را انتظار داشت.
heidaryani L, ghadampour E, abasi M. Designing a structural model of health-oriented academic lifestyle behaviors based on school atmosphere with the mediating role of academic optimism in students. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :1-10 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2895-fa.html
حیدریانی لیلا، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. طراحی مدل ساختاری رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور بر اساس جو مدرسه با نقش میانجی خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :1-10