[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) ::
جلد 17 شماره 6 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل ساختاری رفتارهای تسهیل‌کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور بر اساس جو مدرسه با نقش میانجی‌ خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان
لیلا حیدریانی1 ، عزت اله قدم پور 2، محمد عباسی1
1- دانشگاه لرستان
2- دانشگاه لرستان ، ghadampour.e@lu.ac.ir
چکیده:   (109 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء و  بهبود سلامت فراگیران، یکی از مهم­ترین ابعاد توسعه و بهسازی منابع انسانی بوده و در چند دهه­ی اخیر توجه سازمان­های آموزشی به نیروهای سالم جسمی و فکری در نهادهای آموزشگاهی را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور بر اساس جو مدرسه با نقش میانجی­ خوش­بینی تحصیلی در دانش­آموزان بود.
روش‌ها: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان ابتدایی (دوره دوم) شهرستان بروجرد در سال  تحصیلی 400- 1399 به تعداد 16000 بود که به صورت تصادفی خوشه­ای تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. داده­های پژوهش به کمک پرسشنامه­های­ رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور صالح­زاده و همکاران، جو مدرسه لی و همکاران  و خوش­بینی تحصیلی اسچنن­موران و همکاران گردید. داده­ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت.
یافته‌ها: نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که جو مدرسه اثر مستقیم معناداری بر رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور دانش­آموزان دارد (01/0>p، 30/0=b). همچنین خوش­بینی تحصیلی نیز به طور غیرمستقیم اثر معناداری بر رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور دارد (064/0 = β، 05/0>p).
نتیجه‌گیری: با توجه داشتن به متغیرهای جو مدرسه و خوش­بینی تحصیلی می­توان افزایش رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور دانش­آموزان را انتظار داشت.
واژه‌های کلیدی: رفتارهای تسهیل‌کننده، سبک زندگی تحصیلی، سلامت‌محور، جو مدرسه، خوش‌بینی تحصیلی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 560 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1400/5/25 | پذیرش: 1400/10/8 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heidaryani L, ghadampour E, abasi M. Designing a structural model of health-oriented academic lifestyle behaviors based on school atmosphere with the mediating role of academic optimism in students. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :1-10
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2895-fa.html

حیدریانی لیلا، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. طراحی مدل ساختاری رفتارهای تسهیل‌کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور بر اساس جو مدرسه با نقش میانجی‌ خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :1-10

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2895-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4679