[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 255-251 برگشت به فهرست نسخه ها
همخوانی ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی
عبدالحسین شکورنیا1 ، مریم طاهر زاده2 ، عطاا. . غدیری3
1- گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، اهواز، ایران ، shakurnia@yahoo.com
2- گروه ارزشیابی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، اهواز، ایران
3- گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، اهواز، ایران
چکیده:   (14532 مشاهده)

  اهداف: بررسی اعتبار ارزشیابی‌های دانشجویی می‌تواند در پذیرش نتایج این ارزشیابی‌ها نزد اساتید و مدیران موثر باشد. هدف این مطالعه بررسی همخوانی ارزشیابی‌هایی اساتید توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی بود.

  روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی نمرات ارزشیابی 23 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز که در سال تحصیلی 1389 در دانشکده پزشکی به آموزش و تدریس اشتغال داشتند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان مشتمل بر 15 سئوال 5گزینه‌ای با مقیاس نمره‌گذاری لیکرت بود. 15 دانشجوی سال ششم پزشکی (انترن) که در شُرُف فارغ‌التحصیلی بودند و هیچ‌گونه ارتباطی با اساتید علوم پایه نداشتند به‌عنوان فارغ‌التحصیل پرسش‌نامه‌های ارزشیابی را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و آزمون‌های T زوجی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته‌ها: میانگین کلی نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، اختلاف معنی‌داری نداشت (45/0=p) و همبستگی بین آنها مثبت و معنی‌دار بود. ضریب همبستگی بین نمرات ارزشیابی اساتید زن و مرد توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به‌ترتیب 581/0=r و 611/0=r بود که از نظر آماری معنی‌دار بود (016/0=p).

نتیجه‌گیری: همبستگی بالایی بین نمرات ارزشیابی اساتید توسط فارغ‌التحصیلان و دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه وجود دارد که بیانگر ثبات نمرات ارزشیابی اساتید و اعتبار نتایج ارزشیابی‌های دانشجویی است.
واژه‌های کلیدی: همخوانی، ارزشیابی استاد، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان
متن کامل [PDF 268 kb]   (3792 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/5/30 | پذیرش: 1392/1/26 | انتشار: 1392/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakurnia A, Taherzade M, Ghadiri A. Concordance of teachers’ evaluation by students and alumni of medical sciences. Educ Strategy Med Sci 2013; 5 (4) :251-255
URL: http://edcbmj.ir/article-1-301-fa.html

شکورنیا عبدالحسین، طاهر زاده مریم، غدیری عطاا.... همخوانی ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (4) :251-255

URL: http://edcbmj.ir/article-1-301-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4700