[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 27-18 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه ی عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی سهمیه ای و غیر سهمیه ای در مقطع دکترای حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی دزفول
میثم مردسلطانی1 ، عزیز کسانی1 ، عباس حیدری مقدم1 ، محمدامین بهمنش1 ، مبینا غلامی1 ، سیده مهسا پورموسوی2
1- دانشگاه علوم پزشکی دزفول
2- دانشگاه علوم پزشکی دزفول ، m.poormoosavi@ymail.com
چکیده:   (499 مشاهده)

مقدمه
در کنکور سراسری به منظور رعایت عدالت آموزشی سهمیه ‌بندی برقرار شده است. از طرفی رسالت دانشگاه ها نیز تربیت نیروی انسانی حرفه ای مورد نیاز جامعه جهت ارتقای دانش می باشد لذا هدف از این مطالعه بررسی نقش سهمیه‌ی قبولی، بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی می باشد.
روش ها
اطلاعات مربوط به تعداد واحدهای گذرانده، تعداد واحدهای مردودی، معدل نیمسال های اول تا هفتم و معدل مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی از پرونده‌ی آموزشی دانشجویان پزشکی ورودی1391 تا 1398 دانشگاه علوم پزشکی دزفول، استخراج گردید. دانشجویان به گروه های  سهمیه ای و غیر سهمیه ای تقسیم شده و متغیرهای بالا برای آن ها مقایسه گردید.
یافته‌ها
نتایج این مطالعه نشان دهنده‌ی اختلاف معنی‌دار در تعداد واحدهای گذرانده، معدل نیمسال دوم و معدل دوره‌ی کارآموزی دانشجویان دو گروه بود. که این اختلاف به نفع دانشجویان غیرسهمیه‌ای بوده است. میان معدل دیپلم، معدل دوره‌ی علوم پایه، معدل دوره‌ی فیزیوپاتولوژی و معدل دوره‌ی کارورزی دانشجویان و معدل نیمسال اول و نیمسال‌های سوم تا هفتم دانشجویان اختلاف معنی‌داری یافت نشد.
نتیجه‌گیری
به نظر می رسد با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، تفاوت دانشجویان سهمیه ای و غیرسهمیه ای در عملکرد تحصیلی فقط مربوط به ورود به دوره های جدید حین تحصیل می باشد که نیازمند فراهم‌سازی امکانات آموزشی و رفاهی لازم، قبل از ورود به این دوره ها می باشد.
 

واژه‌های کلیدی: دانشجویان پزشکی، عملکرد تحصیلی، سهمیه
متن کامل [PDF 613 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1401/3/2 | پذیرش: 1401/9/7 | انتشار: 1404/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mardsoltani M, kassani A, heidari moghadam A, behmanesh M A, gholami M, poormoosavi S M. Study and comparison of educational status of quotas and non-quota students in professional doctoral degree. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :18-27
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3022-fa.html

مردسلطانی میثم، کسانی عزیز، حیدری مقدم عباس، بهمنش محمدامین، غلامی مبینا، پورموسوی سیده مهسا. بررسی و مقایسه ی عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی سهمیه ای و غیر سهمیه ای در مقطع دکترای حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی دزفول. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :18-27

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3022-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713