1- دانشگاه علوم پزشکی دزفول 2- دانشگاه علوم پزشکی دزفول ، m.poormoosavi@ymail.com
چکیده: (499 مشاهده)
مقدمه در کنکور سراسری به منظور رعایت عدالت آموزشی سهمیه بندی برقرار شده است.از طرفی رسالت دانشگاه ها نیز تربیت نیروی انسانی حرفه ای مورد نیاز جامعه جهت ارتقای دانش می باشد لذا هدف ازاین مطالعه بررسی نقش سهمیهی قبولی، بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی می باشد. روش ها اطلاعات مربوط به تعداد واحدهای گذرانده، تعداد واحدهای مردودی، معدل نیمسال های اول تا هفتم و معدل مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی از پروندهی آموزشی دانشجویان پزشکی ورودی1391 تا 1398 دانشگاه علوم پزشکی دزفول، استخراج گردید. دانشجویان به گروه های سهمیه ای و غیر سهمیه ای تقسیم شده و متغیرهای بالا برای آن ها مقایسه گردید. یافتهها نتایج این مطالعه نشان دهندهی اختلاف معنیدار در تعداد واحدهای گذرانده، معدل نیمسال دوم و معدل دورهی کارآموزی دانشجویان دو گروه بود. که این اختلاف به نفع دانشجویان غیرسهمیهای بوده است. میان معدل دیپلم، معدل دورهی علوم پایه، معدل دورهی فیزیوپاتولوژی و معدل دورهی کارورزی دانشجویان و معدل نیمسال اول و نیمسالهای سوم تا هفتم دانشجویان اختلاف معنیداری یافت نشد. نتیجهگیری به نظر می رسد با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، تفاوت دانشجویان سهمیه ای و غیرسهمیه ای در عملکرد تحصیلی فقط مربوط به ورود به دوره های جدید حین تحصیل می باشد که نیازمند فراهمسازی امکانات آموزشی و رفاهی لازم، قبل از ورود به این دوره ها می باشد.
mardsoltani M, kassani A, heidari moghadam A, behmanesh M A, gholami M, poormoosavi S M. Study and comparison of educational status of quotas and non-quota students in professional doctoral degree. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :18-27 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3022-fa.html
مردسلطانی میثم، کسانی عزیز، حیدری مقدم عباس، بهمنش محمدامین، غلامی مبینا، پورموسوی سیده مهسا. بررسی و مقایسه ی عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی سهمیه ای و غیر سهمیه ای در مقطع دکترای حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی دزفول. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :18-27