1- دانشگاه علامه طباطبائی ، zareeducation@gmail.com 2- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده: (11 مشاهده)
مقدمه:درگیری تحصیلی از جمله متغیرهای اساسی فرآیند یادهی-یادگیری است. زمانی که صحبت از آموزش الکترونیکی باشد، این اهمیت بیشتر میشود؛ چون از معیارهای موفقیت دورههای الکترونیکی میزان درگیر سازی آن است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی طراحی آموزش مبتنی بر یادگیری الکترونیکی تلفیقی بر درگیری تحصیلی دانشجویان در درس طراحی واحد یادگیری انجام شد. روشها:روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان همدان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. از این جامعه آماری، تعداد 30 نفر به شیوه تصادفی انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش (15 نفره) گماشته شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسانگ بود که دارای روایی و پایایی تأیید شده است. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری کوواریانس به کمک نرمافزار spss استفاده شد. یافتهها:یافته پژوهش نشان داد که طراحی آموزش مبتنی بر یادگیری الکترونیکی تلفیقی، اثربخشی بیشتری نسبت به آموزشی الکترونیکی مرسوم بر درگیری تحصیلی دانشجویان در درس طراحی واحد یادگیری دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتیجه پژوهش پیشنهاد میشود که در محیط یاددهی- یادگیری الکترونیکی از اصول آموزش الکترونیکی تلفیقی برای افزایش درگیری تحصیلی یادگیرندگان استفاده شود.
zare M, nili M, aliabadi K, zarizavaraki E, asgari M. e ffectiveness of instructional design based on integrated e-learning on academic engagement. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :82-71 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3038-fa.html
زارع محمد، نیلی محمد رضا، علی آبادی خدیجه، زارعی زوارکی اسماعیل، عسکری محمد. اثربخشی طراحی آموزش مبتنی بر یادگیری الکترونیکی تلفیقی بر درگیری تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :82-71