[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 112-102 برگشت به فهرست نسخه ها
عنوان شناسایی مؤلفه های دانشگاه بین المللی و ارایه الگوی مناسب برای نظام آموزش عالی ایران از نظر صاحب نظران: یک مطالعه ترکیبی
مهدی شریفی1 ، فریبا کریمی*2 ، نرگس سعیدیان1
1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ، mehdisharifi273@gmail.com
چکیده:   (12 مشاهده)
مقدمه: بین ­المللی شدن به عنوان یک مفهوم استراتژیک، پدیده ای نسبتاً جدید، گسترده و متنوع در آموزش عالی است. هدف از مطالعه حاضر، شناسایی مؤلفه ­های دانشگاه بین­ا لمللی و ارائه مدل مناسب برای نظام آموزش عالی ایران بود.
روش کار: این پژوهش با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی، متخصصان و اساتید دانشگاه­ های کشور در حوزه دانشگاه بین­ المللی بودند که 15 نفر طبق اصل اشباع نظری با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی، 235 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه ­ها بودند که با استفاده از روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده­ ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه­ ساختاریافته و بررسی اسناد موجود در این زمینه و در بخش کمی پرسشنامه­ ی محقق­ ساخته مبتنی بر داده ­های بخش کیفی با 90 گویه بود. پس از دسته­ بندی سؤالات اولیه، روایی محتوایی آنها به دو روش کیفی (10 نفر از متخصصان) و کمی (بررسی میزان توافق هر سؤال با استفاده از ضریب روایی محتوایی(CVR) انجام شد. با استفاده از ضریب هولستی، پایایی پرسشنامه 97/0 برآورد گردید.
نتایج: تجزیه و تحلیل داده­ ها با روش تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی نشان داد متغیرهای دانشگاه بین­ المللی با دو مؤلفه، سازمانی با شش مؤلفه و آموزشی- پژوهشی با چهار مؤلفه از عوامل اصلی توسعه دانشگاه بین­ المللی هستند.
نتیجه گیری: با توجه به مضامین شناسایی شده، الگوی پیشنهادی جهت توسعه دانشگاه بین­ المللی، چارچوبی را برای تصمیم­ سازان و سیاست­گذاران آموزش عالی فراهم می­ آورد که بتوانند از ظرفیت­ ها و قابلیت­ های این مدل به صورت هدفمند و مناسب در راستای تقویت و توسعه دانشگاه بین­ المللی بهره گیرند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، بین­ المللی شدن، دانشگاه بین­ المللی، دانشجویان بین ­المللی.
متن کامل [PDF 667 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi M, Karimi F, Saeidian N. Identifying the components of an international university and presenting an appropriate model for the Iranian higher education system from the experts' point of view: a mixed study. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :102-112
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3039-fa.html

شریفی مهدی، کریمی فریبا، سعیدیان نرگس. عنوان شناسایی مؤلفه های دانشگاه بین المللی و ارایه الگوی مناسب برای نظام آموزش عالی ایران از نظر صاحب نظران: یک مطالعه ترکیبی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :102-112

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3039-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4722