1- دانشگاه ازاد اسلامی ، زنجان 2- دانشگاه ازاد اسلامی، زنجان ، manjihzakaryaei@yahoo.co 3- دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده: (403 مشاهده)
مقدمه:ارتباطات میانفردی در سالهای اخیر بطور مداوم مورد توجه قرارگرفته و به عنوان یک الزام مهم برای انجام عملکرد شغلی موفق در سازمان ها مطرح بوده است. مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی مفهومی مهارتهای ارتباط میان فردی مدیران و کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد. روشها: پژوهشبا رویکرد ترکیبی انجام شد. در مرحلهکیفی با رویکرد نظریه زمینه ای اشتراس کوربین(2008)، با بررسی متون و مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با10 نفر از مدیران و کارکنان آموزشیخبره در زمینه موضوع مورد مطالعه، الگوی مهارتهایارتباطی میانفردی طراحی و در بخشکمی، برازش الگو با تکمیل پرسشنامه توسط200 نفرنمونه تحقیق، از طریق تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرم افزار لیزرل تعیین شد. یافتهها: در مرحله اول کدگذاری باز، 216 مفهوم بهدست آمد. داده های مرحله دوم کدگذاری باز و محوری، درقالب90 مفهوم و 16 مقوله عمده طبقه بندی شد. سپس برحسب ویژگیهای شرایطی، تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقه بندی شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی، مقوله ارتباط براساسکرامت انسانی، به عنوان مقوله مرکزی انتخاب شد. مدل مفهومی بر اساس61 گویه و در12 عامل تایید و شاخصها نشان دهنده برازش مناسب مدل بود. نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد مدل مفهومی شامل مولفههای ویژگیهای فردی، خصوصیات حرفهای، بروز رفتارهای مدنی، تقویت روابط انسانی، اجتماعی، توجه به اصول اخلاقی و ایدئولوژیکی، بروز رفتارهایانحرافیو نابهنجار سازمانی، کیفیت زندگیکاری، عوامل ساختاری و مدیریتی، برقراری ارتباط بر اساسکرامت انسانی، بهبود نگرشهای سازمانی و تعالیسازمانی،میتواند مهارتهای ارتباطی میانفردی بر اساسکرامت انسانی را بطور مناسب تبیین نماید.
Moradi S, Zakaryaei M, Vakili M M. providing a conceptual model of interpersonal communication skills of Educational managers and staff in Zanjan University of Medical Sciences.. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :58-71 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3108-fa.html
مرادی شهلا، ذکریایی منیژه، وکیلی محمد مسعود. ارائه الگوی مفهومی مهارتهای ارتباطی میان فردی مدیران و کارکنان آمورشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :58-71