[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) ::
جلد 17 شماره 6 صفحات 71-58 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی مفهومی مهارتهای ارتباطی میان فردی مدیران و کارکنان آمورشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان
شهلا مرادی1 ، منیژه ذکریایی2 ، محمد مسعود وکیلی3
1- دانشگاه ازاد اسلامی ، زنجان
2- دانشگاه ازاد اسلامی، زنجان ، manjihzakaryaei@yahoo.co
3- دانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (403 مشاهده)
مقدمه: ارتباطات ‌میان ‌فردی‌ در‌ سالهای اخیر بطور مداوم مورد توجه قرار‌گرفته و به عنوان یک الزام مهم برای انجام عملکرد شغلی موفق در سازمان ها مطرح بوده است. مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی مفهومی مهارتهای ارتباط میان فردی مدیران و کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد.
روش‌ها: پژوهش با رویکرد ترکیبی انجام ‌شد. در مرحله‌کیفی با رویکرد نظریه زمینه ای اشتراس کوربین(2008)، با بررسی متون و مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با‌10 نفر از مدیران و کارکنان آموزشی‌خبره در زمینه موضوع مورد مطالعه، الگوی مهارتهای‌ارتباطی میان‌فردی طراحی و در بخش‌کمی، برازش الگو با تکمیل پرسشنامه توسط‌200 نفر‌نمونه تحقیق، از طریق تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرم افزار لیزرل تعیین شد.
یافته‌ها:در مرحله اول کدگذاری باز، 216‌ مفهوم به‌دست آمد. داده های مرحله دومکدگذاری باز و محوری، در‌قالب‌90 مفهوم و 16‌ مقوله عمده طبقه بندی شد. سپس برحسب ویژگیهای شرایطی، تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقه بندی شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی، مقوله ارتباط بر‌اساس‌کرامت انسانی، به عنوان مقوله مرکزی انتخاب شد. مدل مفهومی بر اساس‌61 گویه و در‌12 عامل تایید و شاخص‌ها نشان دهنده برازش مناسب مدل بود.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد مدل مفهومی شامل مولفه‌های ویژگی‌های فردی، خصوصیات حرفه‌ای، بروز رفتارهای مدنی، تقویت‌ روابط انسانی، اجتماعی، توجه به اصول اخلاقی و ایدئولوژیکی، بروز رفتارهای‌انحرافی‌و نابهنجار سازمانی، ‌کیفیت‌ زندگی‌کاری، عوامل ساختاری و مدیریتی، برقراری ارتباط بر اساس‌کرامت انسانی، بهبود نگرش‌های سازمانی و تعالی‌سازمانی، می‌تواند مهارت‌های ارتباطی میان‌فردی بر اساس‌کرامت انسانی را بطور مناسب تبیین نماید.
واژه‌های کلیدی: مهارتهای ارتباط میان فردی، الگو، کارکنان آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان
متن کامل [PDF 660 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1401/10/20 | پذیرش: 1402/11/1 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi S, Zakaryaei M, Vakili M M. providing a conceptual model of interpersonal communication skills of Educational managers and staff in Zanjan University of Medical Sciences.. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :58-71
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3108-fa.html

مرادی شهلا، ذکریایی منیژه، وکیلی محمد مسعود. ارائه الگوی مفهومی مهارتهای ارتباطی میان فردی مدیران و کارکنان آمورشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :58-71

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3108-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710