[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1404 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 52-41 برگشت به فهرست نسخه ها
سنتزپژوهی مؤلفه‌های شایستگی مدرسان آموزش پزشکی در زمینه آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی
فرانک اسدی شریف1 ، جهانگیر یاری حاج عطالو*2 ، عیسی رضایی3 ، یوسف ادیب4 ، عزیز کامران5
1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز ، ایران ، jahangiryari17@gmail.com
3- گروه تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی مجازی، ایران
4- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
5- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (94 مشاهده)
مقدمه: آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی روشی برای ایجاد تجربه آموزشی بدون قرارگیری در یک محیط واقعی است. در ساله‌های اخیر این نوع آموزش باتوجه‌به مبحث ایمنی بیمار جزو اولویت‌های آموزش پزشکی قرار گرفته است. دراین‌بین در کنار مزایا و نواقصات آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی، پرداختن به موضوع شایستگی مدرسان آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی نیز حائز اهمیت می‌باشد؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه‌های شایستگی مدرسان آموزش پزشکی در زمینه آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی است.
روش‌ها: روش پژوهش به‌صورت کیفی از نوع سنتزپژوهی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی است. ‏ لذا از 153 منبع یافت شده، طی روش تحقیق سنتزپژوهی با استفاده از کلیدواژه‌هایی به زبان فارسی و لاتین در پایگاه‌های نظیر الزویر، اشپرینگر، پاپ­مِد و غیره و همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی مانند SID، مگ­ایران و ایرانداک در بین سال‌های 2010-2022 انتخاب گردید.32 پژوهش که از لحاظ محتوا مرتبط با موضوع تحقیق بودند انتخاب شدند. سپس مفاهیم شناسایی شده با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA کدگذاری شدند.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل‌های انجام‌گرفته،352 کد اولیه،32 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی شامل دانش تخصصی تدریس، مهارت تخصصی تدریس، طراحی آموزشی، توسعه انگیزه فراگیران، مهارت پژوهشگری و ارزشیابی آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی استخراج گردید.
نتیجه‌گیری: در هنگام جذب، انتخاب، استخدام مدرسان و یا حتی بعد از استخدام و به‌کارگیری آنان در زمینه آموزش‌های مبتنی بر شبیه‌سازی، می‌توان با استفاده از شاخص‌های شناسایی شده در این پژوهش، اقدام به ارزیابی مدرسان کرد
واژه‌های کلیدی: آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی، شایستگی مدرسان، مدرسان آموزش شبیه‌سازی، سنتزپژوهی
متن کامل [PDF 818 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asadisharif F, yari Haj atalou J, Rezaei E, Adib Y, Kamran A. Synthesis of research on the components of medical education instructors in the field of simulation-based education. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (3) :41-52
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3147-fa.html

اسدی شریف فرانک، یاری حاج عطالو جهانگیر، رضایی عیسی، ادیب یوسف، کامران عزیز. سنتزپژوهی مؤلفه‌های شایستگی مدرسان آموزش پزشکی در زمینه آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (3) :41-52

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3147-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714