[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1404 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 40-31 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی مفهوم مدارا و مدارا گریزی در ساحات تربیتی و شناسایی پیامدهای آن از دیدگاه معلّمان مقطع ابتدایی
مظهر بابایی*1 ، لیلا زند2
1- دانشگاه فرهنگیان ، m.babaie@cfu.ac.ir
2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (148 مشاهده)
مقدمه: مدارا ورزی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در تعلیم‌وتربیت نقش ویژه‌ای در رشد تربیتی و پیشگیری از ناهنجاری‌ها دارد. هدف پژوهش حاضر واکاوی مفهوم مدارا و مدارا گریزی و شناسایی پیامدهای آن از منظر معلّمان مقطع ابتدایی بود.
روش‌ها: برای دستیابی به هدف پژوهش از رویکرد کیفی و روش پژوهش‌های اسنادی - کتابخانه‌ای و تحلیل محتوای توصیفی از نوع متن نوشتاری، بهره برده شد. میدان موردمطالعه این پژوهش، معلّمان مقطع ابتدایی استان کردستان در سال‌های تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۷ بود که با نمونه‌گیری در دسترس، تعداد ۱۰۷ نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه محقق ساخته بود.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مفهوم مدارا در میان معلّمان ابتدایی را می‌توان در سه بعد اخلاقی، سیاسی و اجتماعی تقسیم‌بندی نمود که از منظر معنایی، مدارای اخلاقی دارای 61 مورد، مدارای اجتماعی دارای 45 مورد و مدارای سیاسی دارای 17 مورد بود. در مصادیق، شاخصه‌ها و ویژگی‌های مدارا شامل این موارد بودند: مدارای اخلاقی دارای 114 مورد، مدارای اجتماعی دارای 97 مورد و مدارای سیاسی دارای 20 مورد بود. سرانجام پیامدهای مدارا گریزی شامل: مدارای اخلاقی که دارای 84 مورد، مدارای اجتماعی دارای 102 مورد و مدارای سیاسی دارای 3 مورد بودند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که معلّمان، عمدتاً مدارا را مفهومی شخصیتی و فردی می‌دانند نه سیاسی و اجتماعی که در صورت فقدان آن در فضای آموزشی دانش‌آموزان، می‌تواند عامل ایجاد رفتارهای پرخطر در آنان شود.
 
واژه‌های کلیدی: مدارا، مصادیق، پیامدها، ساحت‌های تربیتی، معلّمان ابتدایی، استان کردستان.
متن کامل [PDF 775 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaee M, Zand L. Analyzing the concept of tolerance and intolerance in educational fields and identifying its consequences from the perspective of primary school teachers. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (3) :31-40
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3166-fa.html

بابایی مظهر، زند لیلا. واکاوی مفهوم مدارا و مدارا گریزی در ساحات تربیتی و شناسایی پیامدهای آن از دیدگاه معلّمان مقطع ابتدایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (3) :31-40

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3166-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4714