1- دانشگاه فرهنگیان ، m.babaie@cfu.ac.ir 2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده: (148 مشاهده)
مقدمه:مدارا ورزی بهعنوان یکی از مؤلفههای اخلاق حرفهای در تعلیموتربیت نقش ویژهای در رشد تربیتی و پیشگیری از ناهنجاریها دارد. هدف پژوهش حاضر واکاوی مفهوم مدارا و مدارا گریزی و شناسایی پیامدهای آن از منظر معلّمان مقطع ابتدایی بود. روشها:برای دستیابی به هدف پژوهش از رویکرد کیفی و روش پژوهشهای اسنادی - کتابخانهای و تحلیل محتوای توصیفی از نوع متن نوشتاری، بهره برده شد. میدان موردمطالعه این پژوهش، معلّمان مقطع ابتدایی استان کردستان در سالهای تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۷بود که با نمونهگیری در دسترس، تعداد ۱۰۷نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه محقق ساخته بود. یافتهها:یافتهها نشان داد که مفهوم مدارا در میان معلّمان ابتدایی را میتوان در سه بعد اخلاقی، سیاسی و اجتماعی تقسیمبندی نمود که از منظر معنایی، مدارای اخلاقی دارای 61 مورد، مدارای اجتماعی دارای 45 مورد و مدارای سیاسی دارای 17 مورد بود. در مصادیق، شاخصهها و ویژگیهای مدارا شامل این موارد بودند: مدارای اخلاقی دارای 114 مورد، مدارای اجتماعی دارای 97 مورد و مدارای سیاسی دارای 20 مورد بود. سرانجام پیامدهای مدارا گریزی شامل: مدارای اخلاقی که دارای 84 مورد، مدارای اجتماعی دارای 102 مورد و مدارای سیاسی دارای 3 مورد بودند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که معلّمان، عمدتاًمدارا را مفهومی شخصیتی و فردی میدانند نه سیاسی و اجتماعی که در صورت فقدان آن در فضای آموزشی دانشآموزان، میتواند عامل ایجاد رفتارهای پرخطر در آنان شود.
Babaee M, Zand L. Analyzing the concept of tolerance and intolerance in educational fields and identifying its consequences from the perspective of primary school teachers. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (3) :31-40 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3166-fa.html
بابایی مظهر، زند لیلا. واکاوی مفهوم مدارا و مدارا گریزی در ساحات تربیتی و شناسایی پیامدهای آن از دیدگاه معلّمان مقطع ابتدایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (3) :31-40