مقدمه:مطالعات نشان دادهاند میتوان با استفاده از مدیریت برنامه درسی پنهان موارد حرفهای گری نظیر اتانازی را در آموزش پزشکی شناسایی و در جهت تقویت و ارتقاء آن برنامه ریزی کرد. هدف از پژوهش حاضر نیز بررسی نقش برنامه درسی پنهان بر نگرش به اتانازی در دانشجویان پزشکی بود. روشها:روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1402 بود که از بین انها 150 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس نگرش به اتانازی توردلا و نوتنز (1979) و پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی پنهان استفادهشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) به وسیله نرم افزار آماری SPSS-22 استفاده شد. یافتهها:یافتهها نشان داد که بین نگرش نسبت به اتانازی و برنامه درسی پنهان ارتباط منفی وجود دارد (634/0-r=). نتیجهگیری: در راستای نتایج پژوهش حاضر، توجه بیشتر به برنامه درسی پنهان در دانشگاه های علوم پزشکی لازم به نظر میرسد.
Saberi R, Kooshan K, Manzari Tavakoli V. The role of hidden curriculum on attitudes toward euthanasia in Kerman University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (3) :72-78 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3172-fa.html
صابری رضا، کوشان کاملیا، منظری توکلی وحید. نقش برنامه درسی پنهان بر نگرش به اتانازی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (3) :72-78