[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 353-344 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش علائم وسواس-جبری و کمال‌گرایی در دانشجویان دچار فرسودگی آموزشی تحصیلی
جاوید نادری*
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد، واحد زاهدان، ایران
چکیده:   (5 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش علائم وسواس-جبری و کمال‌گرایی در دانشجویان دچار فرسودگی آموزشی تحصیلی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه زاهدان بود که دچار فرسودگی آموزشی تحصیلی بودند. 80 نفر (40 نفر گروه آزمایش و 40 نفر گروه کنترل) به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه درمان شناختی رفتاری قرار گرفت، درحالی‌که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه وسواس-جبری ییل-براون، مقیاس کمال‌گرایی فراست و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی رفتاری به طور معناداری موجب کاهش علائم وسواس-جبری (p<0.001)، کمال‌گرایی (p<0.001) و فرسودگی تحصیلی (p<0.001) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که درمان شناختی‌رفتاری از طریق اصلاح افکار ناکارآمد، کاهش اضطراب و افزایش مهارت‌های مقابله‌ای، موجب کاهش معنادار علائم وسواس-جبری، کمال‌گرایی و فرسودگی تحصیلی می‌شود. در واقع، CBT با کمک به فرد در شناسایی و بازسازی باورهای غیرمنطقی، شکستن چرخه وسواس و اجبار، و کاهش فشار ناشی از معیارهای کمال‌گرایانه، سطح هیجان‌های منفی و استرس تحصیلی را پایین آورده و در نتیجه، احساس کارآمدی و انگیزه تحصیلی را افزایش می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی رفتاری، وسواس-جبری، کمال‌گرایی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 685 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderi J. The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy on Reducing Symptoms of Obsessive-Compulsive Disorder and Perfectionism in Students with Academic Burnout. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :344-353
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3201-fa.html

نادری جاوید. اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش علائم وسواس-جبری و کمال‌گرایی در دانشجویان دچار فرسودگی آموزشی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :344-353

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3201-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4718