اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش علائم وسواس-جبری و کمالگرایی در دانشجویان دچار فرسودگی آموزشی تحصیلی
|
جاوید نادری*  |
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد، واحد زاهدان، ایران |
|
چکیده: (5 مشاهده) |
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش علائم وسواس-جبری و کمالگرایی در دانشجویان دچار فرسودگی آموزشی تحصیلی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه زاهدان بود که دچار فرسودگی آموزشی تحصیلی بودند. 80 نفر (40 نفر گروه آزمایش و 40 نفر گروه کنترل) به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه درمان شناختی رفتاری قرار گرفت، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه وسواس-جبری ییل-براون، مقیاس کمالگرایی فراست و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان شناختی رفتاری به طور معناداری موجب کاهش علائم وسواس-جبری (p<0.001)، کمالگرایی (p<0.001) و فرسودگی تحصیلی (p<0.001) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که درمان شناختیرفتاری از طریق اصلاح افکار ناکارآمد، کاهش اضطراب و افزایش مهارتهای مقابلهای، موجب کاهش معنادار علائم وسواس-جبری، کمالگرایی و فرسودگی تحصیلی میشود. در واقع، CBT با کمک به فرد در شناسایی و بازسازی باورهای غیرمنطقی، شکستن چرخه وسواس و اجبار، و کاهش فشار ناشی از معیارهای کمالگرایانه، سطح هیجانهای منفی و استرس تحصیلی را پایین آورده و در نتیجه، احساس کارآمدی و انگیزه تحصیلی را افزایش میدهد. |
|
واژههای کلیدی: درمان شناختی رفتاری، وسواس-جبری، کمالگرایی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 685 kb]
(3 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|