1- قم- دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشگاه شهید بهشتی ، phdmz1973@gmail.com 3- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده: (11 مشاهده)
مقدمه: نظام ارزشیابی آموزش علوم پزشکی در راستای ارتقای آن، نیازمند الگویی است که بتواند مولفههای اصلی نظام آموزشی را مورد رصد و ارزشیابیقرار دهد. هدف از انجام این پژوهشارائه الگوی ارتقاء نظام ارزشیابی آموزش پزشکی کشور بوده است. روشها:پژوهش به شیوه ترکیبی و یا روش اکتشافی- متوالی انجام گرفت. بخش کیفی از مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته با 10 نفر از خبرگان در حدود یک ماه به روش اشباع نظری رسید. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تحلیل مضمون استفاده شد. مقولههای اصلی و فرعی با استفاده از نرمافزار MAXQDA سازماندهی گردید. در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برای مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شد. جامعه آماری کمی کلیه دانشجویان، فارغالتحصیلان، اعضای هیات علمی و اساتید علوم پزشکی میباشند. در بخش کمی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است.حجم نمونه 364 نفر انتخاب گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار (SPSS) نسخه 26 برای انجام پیشپردازش دادهها ازجمله محاسبه آمارههای توصیفی و جهت آمار استنباطی در این تحقیق از مدل معادلات ساختاری یا همان نرمافزار Smart PLS استفاده شد. یافتهها:بر اساس یافتهها کدهای توصیفی حاصل از متون مصاحبه، 48 مضمون فرعی شناسایی و با توجه به شباهت و قرابت معنایی آنها، در 9 مضمون اصلی دسته بندی گردید. برای ارائه مدل اولیه ارتقای نظام ارزشیابی آموزش پزشکی از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شد.که 9 متغیر در مدل وجود داشته و تمامی آنها دارای رابطه معنادار با سایر متغیرهای مدل بودند. نتیجهگیری: .بر این اساسمؤلفههای مربوط به سیاستگذاری و جهت گیریهای کلان و منابع و زیرساختهای برنامه آموزشی بیشترین تأثیرگذاری را بر ارتقای نظام ارزشیابی آموزش پزشکی و مدل حاضر دارا میباشند.
Zeighami M, Abolghasemi M, sharifirad G. Providing a Model for Improving the Assessment System of Medical Education. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :1-14 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3239-fa.html
ضیغمی مرتضی، ابوالقاسمی محمود، شریفی راد غلامرضا. ارائه الگوی ارتقاء نظام ارزشیابی آموزش پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :1-14