1- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، mohammadzadehs911@gmail.com 2- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
چکیده: (32 مشاهده)
مقدمه: آموزش به بیمار با هدف تاثیر بر رفتارهای سلامتی بیمار انجام میشود، لذا سنجش اثربخشی آموزشها یک ضرورت است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه میزان اثربخشی آموزش بیمار توسط پرستاران از دیدگاه بیماران بستری بود. روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که 422 بیمار بستری در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) شهر زاهدان در سال 1402، در پژوهش شرکت نمودند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار بود که نسبت روایی محتوا 99/0 و شاخص روایی محتوا 80/0 محاسبه شد. . پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ 91/0 گزارش گردید. دادهها جمعآوری شده و در نرم افزار افزار آماری SPSS26 تحلیل شدند و از آزمونهای آماری کایاسکوئر و آنالیزواریانس استفاده شد. یافتهها:میانگین نمره کلی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار 85/4 ±44/13بود که باتوجه به آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه میانگین نمره اثربخشی کلی در بخشهای مختلف بایکدیگر تفاوت معناداری داشت(P=0.001) . یشترین نمره میانگین به بخش سوختگی ( 98/4 ± 61/15) و کمترین نمره میانگین به بخش داخلی (34/5 ± 33/12) تعلق داشت (P=0.000 ). نتیجهگیری: نتایج نشان داد کمترین میانگین نمره اثربخشی آموزش ها در بخش داخلی و بیشترین میانگین نمره اثربخشی در بخش سوختگی بوده است.در نهایت عملکرد پرستاران در ارائه آموزش اثر بخش به بیماران مطلوب است، اما نیاز به ارتقاء سطح معلومات حرفهای خصوصا در حیطه داروها میباشد چرا که بیشترین نیاز بیماران به چگونگی استفاده از داروها در زمان ترخیص میباشد.
mohammadzadeh sarhadi S, arbabisarjou A. Comparison the effectiveness of patient teaching by nurses from the patients’ point. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (2) :111-120 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3240-fa.html
محمدزاده سرحدی سجاد، اربابی سرجو عزیزالله. مقایسه میزان اثربخشی آموزش بیمارتوسط پرستار از دیدگاه بیماران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (2) :111-120