[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 93-83 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه انگیزه ‌پیشرفت و خودپنداره ‌تحصیلی با درگیری تحصیلی: نقش میانجی کمال‌گرایی فراگیران
مریم ستوده اصل ، محمدعلی محمدی فر*1
1- ، alimohammadyfar@semnan.ac.ir
چکیده:   (12 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اینکه درگیری تحصیلی  تاثیر چشم گیری بر نوع و میزان عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارد، بررسی متغیرهای موثر بر میزان درگیری تحصیلی ضرورت دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه علّی بین انگیزه‌پیشرفت و خودپنداره‌تحصیلی با میزان درگیری‌تحصیلی و نقش میانجی کمال‌گرایی دانش‌آموزان صورت گرفت.
روش‌ها: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش اموزان دوره اول متوسطه شهرستان سمنان سال تحصیلی 1400-1401 بودند. دانش‌آموزان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای‌تصادفی انتخاب شدند. به منظور اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه‌های انگیزه پیشرفت هرمنس(1977)، خودپنداره تحصیلی دکتر دلاور(1373)، درگیری‌تحصیلی‌ریو(2013) ، کمال‌گرایی هویت و فلت(1991)  استفاده شد. داده های این پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل مسیر با نرم‌افزار Smos24, SPSS23 تحلیل شد.
یافته‌ها: با توجه به مقادیر شاخص‌های بدست‌آمده، انگیزه پیشرف دارای اثر مستقیم (0.47β=)و غیر مستقیم (0.53= β) مثبت و معنادار بر درگیری تحصیلی است(0.001 p<)، همچنین خودپنداره‌تحصیلی دارای اثر مستقیم (0.44= β)و غیر مستقیم (0.58= β) مثبت و معنادار بر درگیری تحصیلی بود(0.05 p<). علاوه براین، کمال‌گرایی به صورت مثبت میزان درگیری‌تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی می‌کنند (0.05 p<).  
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده حاکی از آن می‌باشد که افزایش و تقویت میزان خودپنداره و کما‌گرایی مثبت و هم‌چنین ایجاد انگیزه پیشرفت در دانش‌آموزان می‌تواند درگیری‌تحصیلی  دانش‌آموزان را افزایش دهد و بین انگیزه پیشرفت و درگیری تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد، همچنین نتایج حاکی از رابطه مثبت بین خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی بود.
 
واژه‌های کلیدی: انگیزه‌پیشرفت، خودپنداره‌تحصیلی، کمال‌گرایی، درگیری‌تحصیلی
متن کامل [PDF 528 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sotoudehasl M, mohammadifar M. Investigating the relationship between motivation for progress and academic self-concept with academic engagement: the mediating role of learners' perfectionism. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :83-93
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3281-fa.html

ستوده اصل مریم، محمدی فر محمدعلی. بررسی رابطه انگیزه ‌پیشرفت و خودپنداره ‌تحصیلی با درگیری تحصیلی: نقش میانجی کمال‌گرایی فراگیران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :83-93

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3281-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4722