مقدمه:با توجه به اینکه درگیری تحصیلی تاثیر چشم گیری بر نوع و میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد، بررسی متغیرهای موثر بر میزان درگیری تحصیلی ضرورت دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه علّی بین انگیزهپیشرفت و خودپندارهتحصیلی با میزان درگیریتحصیلی و نقش میانجی کمالگرایی دانشآموزان صورت گرفت. روشها: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش اموزان دوره اول متوسطه شهرستان سمنان سال تحصیلی 1400-1401 بودند. دانشآموزان با روش نمونهگیری خوشهایتصادفی انتخاب شدند. به منظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش، از پرسشنامههای انگیزه پیشرفت هرمنس(1977)، خودپنداره تحصیلی دکتر دلاور(1373)، درگیریتحصیلیریو(2013) ، کمالگرایی هویت و فلت(1991) استفاده شد. داده های این پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل مسیر با نرمافزار Smos24, SPSS23 تحلیل شد. یافتهها:با توجه به مقادیر شاخصهای بدستآمده، انگیزه پیشرفدارای اثر مستقیم (0.47β=)و غیر مستقیم(0.53= β) مثبت و معنادار بر درگیری تحصیلی است(0.001 p<)، همچنین خودپندارهتحصیلی دارای اثر مستقیم (0.44= β)و غیر مستقیم (0.58= β) مثبت و معنادار بر درگیری تحصیلی بود(0.05p<). علاوه براین، کمالگرایی به صورت مثبت میزان درگیریتحصیلی دانشآموزان را پیشبینی میکنند (0.05 p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده حاکی از آن میباشد که افزایش و تقویت میزان خودپنداره و کماگرایی مثبت و همچنین ایجاد انگیزه پیشرفت در دانشآموزان میتواند درگیریتحصیلی دانشآموزان را افزایش دهد و بین انگیزه پیشرفت و درگیری تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد، همچنین نتایج حاکی از رابطه مثبت بین خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی بود.
sotoudehasl M, mohammadifar M. Investigating the relationship between motivation for progress and academic self-concept with academic engagement: the mediating role of learners' perfectionism. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :83-93 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3281-fa.html
ستوده اصل مریم، محمدی فر محمدعلی. بررسی رابطه انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی با درگیری تحصیلی: نقش میانجی کمالگرایی فراگیران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :83-93