1- دانشگاه آزاد واحد تنکابن 2- دانشگاه آزاد واحد تنکابن ، frahimaghaee@gmail.com
چکیده: (12 مشاهده)
چکیده مقدمه: در پاندمی کووید19 با کاهش حضور دانشجویان در بالین، نگرانی در مورد عدم کفایت آموزش احساس شد. شرایط پزشکان را در گیر درمان و از آموزش دور کرده بود. لذا رو آوردن به راهکارهایی در آموزش اهمیت یافت. این مطالعه به بررسی تاثیر آموزش همتایان بر نسخه نویسی دانشجویان بخش اطفال در پاندمی کووید19 پرداخت. روش کار: این مطالعه ی نیمه تجربی بر روی 60 نفر از دانشجویان پزشکی انجام شد. این دانشجویان با تخصیص تصادفی در دو گروه 30 نفره تجربه و کنترل قرار گرفتند. در گروه کنترل تدریس توسط اتند و در گروه تجربه توسط همتا انجام گرفت. پیش آزمون قبل از انجام مداخله و پس آزمون پس از گذشت 3 هفته برای هر دو گروه اجرا شد. علاوه بر این در گروه مداخله چند سوال باز پاسخ برای بررسی رضایت و نگرش نسبت به آموزش همتا پرسیده شد. تحلیل داده ها با آزمون های تی و کوواریانس انجام گرفت. یافته ها: میانگین نمرات نسخه نویسی قبل و بعد از تدریس در هر دو گروه تفاوت معناداری داشت ( 0.000). همچنین میانگین در گروه تجربه با گروه کنترل متفاوت بود (0.000 ) و آموزش همتایان تاثیر گذار تر دیده شد (0.001 ). اکثریت دانشجویان (%76.6) از آموزش همتا رضایت داشتند. فضای بدون نگرانی مهم ترین منفعت این آموزش شناخته شد (%46.6). %93.3 افراد موافق کاربرد این روش در پاندمی بودند. نتیجهگیری: با توجه به تاثیر آموزش همتا و رضایت از آن بکارگیری این روش در برنامه های آموزشی توصیه می شود.
Dorostkar K, Rahimaghaee F, Karimi K. Virtual peer education; A solution for medical education in pandemics. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :94-101 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3289-fa.html
درستکار کوثر، رحیم آقایی فلورا، کریمی کسری. آموزش همتایان به شکل مجازی؛ راهکاری برای آموزش پزشکی در همه گیری ها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :94-101