[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 128-119 برگشت به فهرست نسخه ها
اهمیت و جایگاه ابزارهای وب 2 در آموزش مجازی؛ پیاده‌سازی رویکرد تعاملی در دانشگاه‌های مجازی ایران
زینب یزدانی کاشانی 1، محمدرضا تمنایی فر
1- پژوهشگر مستقل، کاشان، ایران ، zeynab.yazdani@gmail.com
چکیده:   (21898 مشاهده)

اهداف: با توجه به فلسفه اصلی دانشگاه مجازی یعنی ایجاد تغییرات بنیادی در حوزه آموزش و تغییر نقش استاد و دانشجو، متناسب‌ترین رویکرد جهت طراحی و پیاده‌سازی دانشگاه مجازی، رویکرد تعاملی است. این رویکرد بر تعامل، همکاری و مشارکت در فضای آموزش مجازی تاکید دارد. هدف از انجام این پژوهش ارایه راهکاری به‌منظور پیاده‌سازی رویکرد تعاملی در دانشگاه‌های مجازی بود.

روش ها: در این مطالعه مروری سعی شد با مرور و تحلیل مهم‌ترین اسناد نظری و پژوهشی موجود، راهکاری برای حاکمیت رویکرد تعاملی در دانشگاه‌های مجازی ایران ارایه شود. جست‌وجوی الکترونیک در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر و برخی از کتب با کلمات کلیدی یادگیری الکترونیک، اشکال دانشگاه مجازی، دانشگاه مجازی ایران و رویکرد تعاملی انجام شد.

یافته‌ها: برای تحقق رویکرد تعاملی در دانشگاه‌های مجازی، ورود وب 2 و قابلیت‌های آن به عنوان ابزاری نوین قابل دفاع به نظر رسید؛ قابلیت‌ها و ابزارهای وب 2 معیارهای لازم برای ایجاد و توسعه دانشگاه مجازی متناسب با رویکرد تعاملی را دارا بود.

نتیجه‌گیری: مهم‌ترین مزایای حاصل از پیاده‌سازی ابزارهای وب 2 (وبلاگ، ویکی، پادکست و شبکه‌های اجتماعی) در دانشگاه مجازی مثل تغییر نقش استاد و دانشجو، افزایش کیفیت یادگیری، رشد مهارت‌های تفکر انتقادی، تفکر خلاق و حل مساله، شکل‌گیری گروه‌های همکاری و محیط‌های تعامل‌محور، زمینه‌های لازم برای طراحی و اجرای دانشگاه مجازی با محوریت رویکرد تعاملی را فراهم می‌آورد.

واژه‌های کلیدی: یادگیری الکترونیک، دانشگاه مجازی، رویکرد تعاملی، وب 2
متن کامل [PDF 868 kb]   (4991 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1391/9/29 | پذیرش: 1392/5/12 | انتشار: 1392/5/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani Kashani Z., Tamannayifar M.R.. Importance and status of web 2 tools in virtual education implementing an interactive approach at virtual Universities of Iran. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (2) :119-128
URL: http://edcbmj.ir/article-1-347-fa.html

یزدانی کاشانی زینب، تمنایی فر محمدرضا. اهمیت و جایگاه ابزارهای وب 2 در آموزش مجازی؛ پیاده‌سازی رویکرد تعاملی در دانشگاه‌های مجازی ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (2) :119-128

URL: http://edcbmj.ir/article-1-347-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657