1- پژوهشگر مستقل، کاشان، ایران ، zeynab.yazdani@gmail.com
چکیده: (22195 مشاهده)
اهداف: با توجه به فلسفه اصلی دانشگاه مجازی یعنی ایجاد تغییرات بنیادی در حوزه آموزش و تغییر نقش استاد و دانشجو، متناسبترین رویکرد جهت طراحی و پیادهسازی دانشگاه مجازی، رویکرد تعاملی است. این رویکرد بر تعامل، همکاری و مشارکت در فضای آموزش مجازی تاکید دارد. هدف از انجام این پژوهش ارایه راهکاری بهمنظور پیادهسازی رویکرد تعاملی در دانشگاههای مجازی بود.
روش ها: در این مطالعه مروری سعی شد با مرور و تحلیل مهمترین اسناد نظری و پژوهشی موجود، راهکاری برای حاکمیت رویکرد تعاملی در دانشگاههای مجازی ایران ارایه شود. جستوجوی الکترونیک در پایگاههای اطلاعاتی معتبر و برخی از کتب با کلمات کلیدی یادگیری الکترونیک، اشکال دانشگاه مجازی، دانشگاه مجازی ایران و رویکرد تعاملی انجام شد.
یافتهها: برای تحقق رویکرد تعاملی در دانشگاههای مجازی، ورود وب 2 و قابلیتهای آن به عنوان ابزاری نوین قابل دفاع به نظر رسید؛ قابلیتها و ابزارهای وب 2 معیارهای لازم برای ایجاد و توسعه دانشگاه مجازی متناسب با رویکرد تعاملی را دارا بود.
نتیجهگیری: مهمترین مزایای حاصل از پیادهسازی ابزارهای وب 2 (وبلاگ، ویکی، پادکست و شبکههای اجتماعی) در دانشگاه مجازی مثل تغییر نقش استاد و دانشجو، افزایش کیفیت یادگیری، رشد مهارتهای تفکر انتقادی، تفکر خلاق و حل مساله، شکلگیری گروههای همکاری و محیطهای تعاملمحور، زمینههای لازم برای طراحی و اجرای دانشگاه مجازی با محوریت رویکرد تعاملی را فراهم میآورد.
Yazdani Kashani Z., Tamannayifar M.R.. Importance and status of web 2 tools in virtual education implementing an interactive approach at virtual Universities of Iran. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (2) :119-128 URL: http://edcbmj.ir/article-1-347-fa.html
یزدانی کاشانی زینب، تمنایی فر محمدرضا. اهمیت و جایگاه ابزارهای وب 2 در آموزش مجازی؛ پیادهسازی رویکرد تعاملی در دانشگاههای مجازی ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (2) :119-128