1- گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، msharafi93@gmail.com
چکیده: (16094 مشاهده)
اهداف: دانشگاهها و دیگر عرضهکنندگان آموزش عالی نقش مهمی در توسعه جامعه داناییمحور ایفا میکنند. سرمایه فکری عنصر کلیدی در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش و ارتباط سرمایه فکری و عملکرد نظام دانشگاهی بود.
روشها: این پژوهش پیمایشی در سال 1391 در 6 دانشگاه ایران انجام و دو گروه نمونه در مطالعه وارد شد. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محققساخته خبرگان دانشگاهی و نظرسنجی وضعیت سرمایه فکری در دانشگاهها بود. بهمنظور بررسی دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون گامبهگام، T تکنمونهای و تحلیل واریانس چندمتغیره در قالب نرمافزار آماری SPSS 13 استفاده شد.
یافتهها: میانگین عملکرد نظام دانشگاهی از نظر اعضای هیات علمی 30/36±87/52 بود و با سرمایه انسانی، سرمایه رابطهای و سرمایه ساختاری رابطه مثبت و معنیدار داشت. بین عملکرد نظام دانشگاهی با زیرمولفههای هیات علمی، دانشجو، کارکنان، فرهنگ سازمانی، ارتباط با صنعت و تعاملات علمی رابطه مثبت و معنیدار مشاهده شد. در مولفه سرمایه انسانی و سرمایه رابطهای بین دانشگاهها تفاوت معنیداری وجود داشت، اما در سرمایه ساختاری بین دانشگاهها تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: مولفههای سرمایه فکری بر عملکرد نظام دانشگاهی موثر هستند و با توجه به وضعیت متوسط دانشگاههای ایران در این مولفهها، مدیریت مطلوبتر سرمایه فکری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی منجر به بهبود عملکرد نظام دانشگاهی میشود.
Sharafi M., Abbaspour A.. Relationship between intellectual capital and function in universities and higher education institutes. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (2) :75-81 URL: http://edcbmj.ir/article-1-368-fa.html
شرفی محمد، عباس پور عباس. ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (2) :75-81