1- مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، ayoob1361@yahoo.com
چکیده: (17631 مشاهده)
اهداف: از آنجا که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از مهمترین فعالیتهای آموزشی مدرسان و مربیان است، این فرآیند باید در سراسر دوره آموزش جریان داشته باشد. مدرسان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی موظف هستند که در ارزشیابی از آموختههای دانشجویان، اصول علمی را رعایت کنند. هدف این پژوهش شناسایی و تعیین میزان پایبندی مدرسان دانشگاههای آزاد اسلامی نسبت به اصول علمی طراحی آزمونهای پیشرفت تحصیلی بود.
روشها: پژوهش توصیفی حاضر در جامعه آماری امتحانات دروس ارایهشده در واحدهای دانشگاههای آزاد اسلامی استان اردبیل در پایان نیمسال اول سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. 48 نمونه به روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته شامل دو بخش متغیرهای جمعیتشناختی و 32 سئوال در 5 حیطههای محتوی، بودجهبندی، توانایی پاسخدهی دانشجویان، طراحی از آسان به مشکل و زمانبندی سئوالات بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 19 و آزمونهای T مستقل، همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بین میزان پایبندی به رعایت اصول علمی طراحی سئوالات آزمون پیشرفت تحصیلی و سطح مدرک تحصیلی، جنسیت و ارتباط درس با تخصص ارتباط معنیداری مشاهده نشد (05/0
نتیجهگیری: مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی به رعایت اصول علمی طراحی آزمونهای سنجش پیشرفت تحصیلی پایبندی زیاد دارند.
Fani Khayavi R., Ayoubian A., Banihashem K., Karimi I., Bahadori M.K.. Level of Islamic Azad University Teachers’ adherence to scientific principles of designing academic progression tests. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :153-158 URL: http://edcbmj.ir/article-1-373-fa.html
فانی خیاوی رسول، ایوبیان علی، بنی هاشم کاظم، کریمی ایمان، بهادری محمدکریم. میزان پایبندی مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی به اصول علمی طراحی آزمونهای پیشرفت تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :153-158